Waar blijft de toverschool?
Scholen in het voortgezet onderwijs concurreren steeds meer met elkaar in het gevecht om nieuwe leerlingen te werven. Technasium, Topsport Talent, Euronasium, Universumschool, de nieuwe profielen worden als paddenstoelen uit de grond gestampt.
Het verbaast me enigszins dat ik het profiel Toverschool nog niet ben tegengekomen. Het is namelijk maar de vraag of een profiel meer is dan een simpel trucje: een inhoudsloze, maar effectieve spreuk om flitsend en modern over te komen op de potentiële nieuwe leerling en zijn of haar ouders.
Leraren in ijsbeerpakken
Open dagen, ook zoiets. Ronduit lachwekkend soms: leraren zetten zichzelf voor lul door in ijsbeerpakken over de maatschappelijke betrokkenheid van de school bij het milieu te praten – vaak gebeurt dat ook nog eens in hun vrije tijd. Alsof een groep 8-leerling een debiel is. Om het over de ouders maar niet te hebben. Een ander voorbeeld: hardloopwedstrijden in de centrale hal op de open dag. Leuk voor de kindertjes misschien, ja, maar wat zegt zoiets nou over de school zelf? Veel, maar dat bedoel ik niet. Beter: wat zegt dat nou over de opleiding die de leerling eventueel zal volgen?
En dan de websites van de meeste scholen. Je hoeft geen duidelijk overzicht te verwachten van wat de school aanbiedt. Nee, je moet je eerst als ware het een behendigheidsproef door alle ‘kijk onze school nou eens vernieuwend en toonaangevend zijn’-artikelen over gewonnen sport-, debating-, toneel- en kantkloswedstrijden heen worstelen. Scholen schakelen marketingbureaus in om maar zoveel mogelijk leerlingen aan te trekken. Helaas lijkt dat in veel gevallen nog te werken ook. De kosten vallen voor een school mee: een paar nieuwe leerlingen extra en de kosten zijn al gedekt. Iedereen blij, behalve de ijsbeer-leraren misschien. Of toch niet?
Scholen hebben meer geld nodig
Wat is er mis met de wens van een kind om gewoon naar de school te gaan waar zijn broertje en zusje of vriendjes ook op zitten? Waarom moeten ouders en school dit voor het kind beslissen? Het antwoord is even simpel als verontrustend: de scholen hebben meer leerlingen nodig om meer geld te krijgen en de ouders luisteren helaas vaak beter naar de marketingonzin van de school dan naar de verlangens van dochter- of zoonlief. Het is geen keuze voor de kleuterschool: een kind van 11 kan echt al een redelijke inschatting maken van wat hij of zij wil. Daarbij kan enige sturing best nuttig zijn, begrijp me niet verkeerd, maar daar hebben de leerlingen al de uitslag van de Centrale Eindtoets voor, toch? Misschien is het een goed idee dat deze eindtoets uitgebreid wordt met het vak ‘Verdediging tegen de zwarte marketingkunsten’. Geef er een Harry Potternaampje aan en succes is gegarandeerd. Ik bedoel maar… Een stuk minder gecompliceerd dan honderden scholen voor de open dag ombouwen tot Zweinstein, compleet met fantastisch vuurwerk uit toverstokjes. Al is dat ook een idee, hmm…