Waarom influencers nu juist wél interessant zijn
Het is alweer zelf-quarantaine dag 65, ja, zo snel gaat het. Heerlijk uitgeslapen stap ik uit bed. Ik duw mijn groene gordijnen opzij en trek mijn raam open. Lekker, wat frisse lucht.
We zitten in een periode waarin een kop thee drinken op het balkon het uitje van de dag is. Ik kan nu niet meer gezellig een koffietje doen met een vriendin, aangezien alle horeca in Nederland dicht zijn. Ook een middag shoppen kan helaas niet doorgaan, want steeds meer bedrijven sluiten hun deuren. Bovendien moeten we allemaal gewoon thuisblijven, niet alleen voor ons eigen veiligheid, maar ook voor dat van een ander.
Assepoester spelen
Maar hoe vul je zo’n hele dag dan? Nou, ik start mijn dag met een uitgebreid ontbijt. Vervolgens speel ik assepoester door heel het huis schoon te maken – vorige week heb ik al mijn kasten uitgeruimd en ook mijn slaapkamer heeft een touch-up gehad. Nadat mijn huishoudelijke klusjes allemaal zijn gedaan plof ik neer op de bank en scrol ik door Videoland; yay, weer een nieuwe aflevering van Mocro Maffia. En wat dan verder? Juist ja, we kennen ‘m allemaal; de social media tour. Van Instagram naar YouTube en van Facebookgroepen tot aan de miljoenste Snapchat naar je vrienden. Degene die onze dagen ietwat leuker kunnen maken zijn influencers. Juist nu is het hun tijd om leuke content aan te bieden.
Niet meer selfish
We weten nou allemaal wel dat influencers geld verdienen aan hun Instagramposts- en stories. De een is commerciëler dan de ander. Maar dat is niet het enige wat ze doen. Juist nu lijken influencers niet meer selfish te zijn. Het gaat nu niet meer over wie een mooiere outfit aanheeft, of wie er front-row mag zitten bij een modeshow van Dior. Een hoop influencers zorgen er nu juíst voor dat we ons niet zo eenzaam voelen. Vanochtend zag ik dat Noor de Groot (@queenofjetlags) een template met vragen heeft gedeeld op Instagram. Die heb ik overgenomen, ingevuld en gepost op mijn stories. Een aantal vrienden deden hetzelfde, we lagen in een deuk door alle antwoorden van elkaar. Dit zorgt dus zeker voor interactie tijdens deze hele social distancing gebeuren.
Wat doe jij nu?
Een ander leuk initiatief kwam van Mascha Feoktistova (@beautygloss). Ze heeft de challenge ‘wat doe jij nu’ bedacht. Ik post hierdoor iedere dag wel een story met wat ik doe en tag een aantal vrienden in mijn post. Op deze manier voel ik me minder alleen en raak ik zelfs geïnspireerd door wat anderen thuis doen – ik zag een oud klasgenootje met een mandala kleurboek, die heb ik toen direct besteld, ik was daar zelf nooit op gekomen, maar ik vind het superleuk.
Dus mensen, ja, er worden een hoop advertenties geplaatst. Maar zeg eens eerlijk, heb je er dan nooit wat aan gehad? Nou, ik in ieder geval wel; en dan vooral in deze tijd. Influencers zorgen nu voor interactie tijdens de social distancing. Gooi nou geen roet in het eten en doe gezellig mee, dat blijf ik in ieder geval wel doen.