Ook een goedemorgen!
‘’Goedemorgen!’’ ‘’Wilt u zegeltjes?’’ ‘’Hier is uw bon, fijne dag verder!’’ zegt de vriendelijke caissière achter de kassa. Zinnen die ik zelf ook vaak gebruik, omdat ik zelf achter de kassa werk. Dat is een prima bijbaantje als je het mij vraagt. Je bent lekker in contact met mensen, en over het algemeen heb ik ook hele gezellige klanten die altijd wel in zijn voor een praatje. Maar in die tijd dat ik bij de supermarkt werk, heb ik veel bewondering gekregen voor mijn collega’s. Werken in een supermarkt gaat namelijk niet altijd over rozen.
In deze column ga ik hebben over niet zo sympathieke klanten. Bijvoorbeeld klanten die niet eens de moeite nemen om even ‘goedemorgen’ te zeggen als de caissière hem/haar begroet. Wat is daar mis mee? Is dat teveel gevraagd? Je hoeft echt geen theekransje te houden met de caissière, maar even vriendelijk glimlachen en hallo zeggen is toch niet moeilijk? Iedereen kan wel eens chagrijnig zijn of zijn dag niet hebben, dat is ook echt niet erg, maar blijf vriendelijk. caissières zijn ook gewoon mensen.
Een ander ding waar je niet omheen kan zijn klanten met oortjes in. Helemaal prima als je tijdens het boodschappen doen muziek wil luisteren, dat moet je ook gewoon doen, maar doe alsjeblieft je oortjes uit, of doe er eentje uit als je afrekent. Dit voorkomt veel misverstanden, en daarnaast laat je zien dat je aandacht hebt voor de caissière, het ziet er gewoon beleefder uit, en toont ook respect naar de caissière. Want nogmaals; wij zijn ook maar gewoon mensen die ons werk doen .
Als afsluitende zin wil ik graag een beroep doen op de mede-klant. Ik ben namelijk van mening dat je iemand best op zijn/haar gedrag mag aanspreken. Zie je iemand in de rij/aan de kassa met oortjes in, mag je diegene best op de schouder tikken of hij/zij misschien een oortje uit wil doen.
Alvast vriendelijk bedankt, namens alle kassamedewerkers van Nederland!