Een Schimmelburger, alstublieft!
Een blauwe hamburger, echt smakelijk klinkt het niet. De ‘schimmelburger’ is de hoofdpersoon in de nieuwste video van de bekende fastfoodketen Burger King. In deze video wordt een ‘Whopper’ met pincetten, kwastjes en schaartjes klaargemaakt: klaar om de hoofdrol in een standaard Burger King reclame te spelen. Normaal lig ik na menig fastfood-reclame kwijlend op de bank. Echter, de enige trek die bij deze reclame te pas komt, is het vertrekken van mijn honger. Nadat de burger door de visagie is gegaan laten ze hem namelijk 34 dagen staan. De blauwe schimmelburger als onsmakelijke uitkomst.
De campagne van Burger King is een indirecte uithaal naar haar grootste concurrent: McDonald’s. McDonald’s is de laatste jaren meermalig in het nieuws gekomen over het overmatig gebruik van conserveringsmiddelen. Burger King speelt hierop in door met deze video te benadrukken dat er in Burger King-burgers geen conserveringsmiddelen te vinden zijn, of dit er nou aantrekkelijk uitziet of niet.
Maar of dit nou echt slim is weet ik nog niet zo zeker. Het hele idee van fast food is dat het snel, lekker en goedkoop is. Je hoeft er niet zo veel bij na te denken als bij het zelf klaarmaken van eten. Daarom was reclame maken voor fast food ook zo lekker simpel: een sappige burger met een net iets té perfecte opstapeling van toppings. Precies zo zijn dan ook de misleidende eerste paar seconden van de video. Bij het zien van de perfect gestapelde Whopper zou je bijna vergeten dat de Whopper die jij in jouw eigen kartonnen bakje krijgt de soort AliExpress versie van deze is en gelijk naar Burger King rijden. Maar dan zie je in 25 pijnlijke seconden hoe goed Burger King eigenlijk wel niet is, maar leg je toch maar snel de autosleutels terug. Want hoe goed Burger King ook bezig mag zijn met het gebruik van conserveringsmiddelen, wat ziet het er toch goor uit.