Een paar kipnuggets in Praag
Ik was afgelopen zomer met mijn vrienden afgereisd naar Praag, de hoofdstad van Tsjechië. De grootste reden was dat last-minute een zuipvakantie boeken nogal een gedoe is en Praag een club heeft die 6 verdiepingen telt. Wij noemden het echter liever ‘een cultureel uitstapje’ als men er naar vroeg. Ons gigantische appartement (Praag is spotgoedkoop) bevond zich achter een MacDonalds. We hebben ook in Tsjechische restaurantjes gegeten, maar een vette hap op een dronken maag gaat nou eenmaal snel. En in die MacDonalds, ergens vroeg in de ochtend besefte ik mij eens te meer de kracht van reclame en advertising. Ik wilde namelijk kipnuggets halen. Het kon per 6, 12 of 18 stuks. De gemiddelde persoon wil er vaak maar 6, maar koopt ongetwijfeld meer. En ik ben een gemiddeld persoon. Maar deze keer was anders. Misschien was het het feit dat ik dronken was maar ik kon mij ineens een filmpje herinneren dat ik maanden eerder had gezien over ‘nepprijzen’. Producten die bewust goedkoop of duur geprijsd worden om klanten geld af te troggelen. Zo stond ik in Praag de kipnuggets te bestuderen. De 6 kipnuggets kostten €2, de 12 stuks €2,95 en de 18 stuks €6. Best raar toch? Maar vrijwel iedereen gaat dan voor de 12 nuggets, ondanks dat ze er in eerste instantie misschien maar 6 wilden. Daar, in de Mac in Praag werd mij de aantrekkingskracht van dit soort constructies duidelijk. En met een volle portemonnee en een grijns op mijn gezicht liep ik even later met 6 kipnuggets naar buiten.