De Vlaamse media: banaal of geniaal?

Artuur Van Steen & Abel Minnebo 4 feb 2020

De situatie is hopeloos, maar niet ernstig.
Waar ik me vaak aan stoor is de manier waarop 11,2 miljoen Belgen klakkeloos het nieuws overnemen en kopiëren zonder er zelf enkele kritische vragen bij te stellen. Het schaars aantal mediakanalen in België zorgt ervoor dat we over een beperkte keuze aan informatiebronnen beschikken. Over de neutrale status van de media stel ik me de laatste tijd ook enkele vragen.
Vele mediakanalen worden ervan verdacht lichtjes naar de linkse of rechtse kant te neigen. De VRT bijvoorbeeld wordt ervan beschuldigd links gezind te zijn. Ik vraag me af of de gewone Belg beseft hoeveel impact de media heeft door de manier waarop ze het nieuws brengen. Daarnaast merk ik dat de media over banalere onderwerpen beginnen te schrijven. Door dit soort nieuwsberichten begin ik te twijfelen aan de bekwaamheid van de media. Ik kan tientallen voorbeelden van artikels opsommen waar ik spontaal mee begon te lachen. Vooral VTM Nieuws is één van mijn favoriete cabaretiers. Laatst las ik een artikel over ‘de beste straatveger van Lviv in Oekraïne’. Dit compleet irrelevant artikel over een straatveger bewijst dus nogmaals de goedkope onderwerpen waarover de media af en toe schrijven. Je zou al bijna aan de komkommertijd denken, maar als zulke mediaberichten de standaard worden, verkommert de kwaliteit en de waardering voor de Vlaamse media.
Nu de VRT veel besparingen treft, voorspel ik dat het niveau nog meer zal slabakken. Het viel me ook op dat de VRT een gebrek aan kennis heeft omtrent sociale media. Ik raad de journalisten dus ten zeerste aan om hun research beter te doen vooraleer ze een artikel schrijven en publiceren. Dit om te voorkomen dat de oude generatie foute ideeën krijgt over de jeugd. De jeugd is meer dan een bende incapabele kleuters die de hele dagen door Fortnite spelen en op klimaatmarsen staan te brullen.
Ouders, als de ‘Ketnet wrappers’ jullie de keel uithangen, laat je kinderen dan gewoon naar VTM Nieuws kijken. Ik ben er zeker van dat ze meteen jolig worden van de vele berichten over Fortnite, selfies, Youtube en Instagram.