Waarom Social Media ons hedendaagse beeld verstoort
Het is ochtend. De wekker is net af gegaan. Ik snooze niet, maar pak mijn telefoon erbij om te kijken of ik nog nieuwe berichten heb ontvangen. Al snel open ik in een standaard volgorde verschillende apps. Beginnend met Instagram om vervolgens Facebook en Snapchat te openen. Het is een standaard routine geworden. Het voelt alsof die routine belangrijker is dan aan de keukentafel een goed ontbijt eten. Waarom doe ik dit? En waarom ben ik niet de enige die haar dag met deze routine begint?
Social media is een nieuwe leefwijze geworden die onmisbaar is uit ons dagelijks leven. Continue zijn we bezig met het scrollen, liken en swipen op deze applicaties. Maar wat willen we hieruit halen?
Niet alleen willen we kijken naar hoe andere mensen hun leven leiden. Ook willen wij graag aandacht voor de ´leuke´ dingen die plaatsvinden in ons leven. Het gaat natuurlijk maar om 1 ding, en dat is het ontvangen van zoveel mogelijk likes. Je herkent het vast wel, het moment waarop je een foto plaatst en de likes beginnen op te komen. Misschien wel niet zoveel als dat jij had gehoopt… Gedurende de dag komen de mooiste afbeeldingen voorbij op de social media kanalen, je ziet dat je hele omgeving gelukkig is. Waarom dat dwangmatige gevoel dat we alles bij moeten houden? Omdat wij enorm de behoefte hebben om onszelf te spiegelen aan onze omgeving. Zie het als vergelijkingsmateriaal, materiaal dat SOMS helpt om ons goed te voelen. Materiaal dat ons VAAK helpt om onzeker te worden over onszelf. Het ergste is, we willen er ook daadwerkelijk veel tijd in steken om goed voor de dag te komen op social media.
Iedereen heeft de neiging een positiever beeld te schetsen. Want, waarom zou je online zetten dat je bijvoorbeeld net bent gestruikeld en in een vieze plas met water belandde, terwijl je in je nieuwe outfit onderweg was naar een belangrijke sollicitatie. Omdat dat ons zwak maakt, en het eigenlijk niemand interesseert dat jij je even compleet verloren voelt.
Zien we social media dan als vertekend beeld of als een roze-bril versie? Uit onderzoek is gebleken dat ruim 82 procent van de vrouwen ervan overtuigd is dat social media wel degelijk invloed heeft op de definitie van schoonheid. 82 procent, en zelfs dat is nog niet genoeg om onszelf wakker te schudden!?
Wat nou als wij ons allemaal een beetje meer bewust worden dat wij als persoon, als karakter, uniek zijn. Op onze eigen manier stuk voor stuk een beetje perfect. Dat zou de wereld een stuk mooier maken.