Hollandse bescheidenheid
Onlangs las ik op LinkedIn een oproep van iemand die zich afvroeg waarom iedereen op LinkedIn zo vol lijkt te zijn van zichzelf. Ik snapte direct waar deze vraag vandaan kwam. Je feed op LinkedIn staat vaak vol met bossen bloemen, flessen champagne en heuse awards vanwege een derde masterdiploma, een langverwachte promotie of een geslaagd charity-event (want ook een CEO/CFO/CCO is maatschappelijk betrokken).
Een bekend verhaal is ook de vmbo-leerling die de maatschappelijke ladder heeft beklommen en nu een universitair diploma in de wacht heeft gesleept; ondanks dat hem op school werd verteld dat hij het niet ver zou schoppen. Wat volgt zijn vele ‘vind-ik-interessants’, felicitaties en andere lovende reacties van mensen die de moedwilligheid en het doorzettingsvermogen van deze kanjers aanmoedigen. Maar kennelijk worden er bij dit LinkedIn-fenomeen nu kritische noten geplaatst.
Is het wel de bedoeling dat je je successen deelt via een zakelijk platform als LinkedIn? Kom je dan niet onwijs egocentrisch en misschien zelfs wel narcistisch over? Zullen toekomstige werkgevers denken dat je een soort Cristiano Ronaldo onder het team bent, die alleen maar goals door eigen toedoen wil maken? Of een type Donald J. Trump die negatieve reacties censureert en bestempelt als ‘fake news’? Ik vind van niet. Ik vind het mooi om te zien dat mensen zichzelf op de kaart durven te zetten. Treffend aan deze kwestie vind ik de Hollandse bescheidenheid die erin door schemert. We blijven vaak op de achtergrond. Vinden het spannend om boven het maaiveld uit te steken. Raken verlegen als we complimenten krijgen – en weten vervolgens niet hoe we ze in ontvangst moeten nemen. Terwijl het zakelijk gezien juist zo handig kan zijn jezelf te laten gelden.
Néé, niet als één of andere Cristiano Ronaldo of Donald J. Trump. Maar door de beste versie van je (zakelijke) zelf te zijn en dit te delen met anderen. Ik denk dat het hierbij de kunst is geen populariteitsstrijd te houden onderling, maar je te focussen op waar jouw eigen krachten en kwaliteiten liggen en dit te delen met de wereld. Natuurlijk heeft iedereen zijn minder goede kwaliteiten en zal er zakelijk vast eens iets misgaan. Dat we dit echter niet delen via LinkedIn, vind ik niet gek. Pas als er dieper op wordt ingegaan tijdens bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek, getuigt het van zelfinzicht door je zwaktes te kunnen benoemen. Maar tot die tijd kunnen we die Hollandse bescheidenheid best eens wat meer achterwege laten.