Instagram snapt het eindeLIKE
Instagram, het platform waarbij het gaat om zien en gezien worden. De timeline van de meeste jongeren staat vol met foto’s en video’s van sixpacks, designer kleding, volle lippen, dure auto’s en ga zo maar door. Alsof dit nog niet genoeg is voor jongeren om onzeker over te worden, worden deze berichten ook nog eens beloond enorme hoeveelheden likes.
Naar mijn mening zijn Instagram gebruikers te gefixeerd op het aantal likes dat ze krijgen. Eerlijk is eerlijk, ik heb ook wel eens een bericht snel van Instagram verwijderd toen het aantal likes achterbleef. Het zijn maar digitale hartjes, maar je voelt je er wel beter door. Vooral tieners hechten veel waarde aan de bevestiging die ze via het aantal likes op Instagram krijgen. Zij die zichzelf juist al genoeg vergelijken met anderen en ook nog eens gevoelig zijn voor groepsdruk.
Instagram lijkt (eindelijk) in te zien dat het aantal likes de mentale gezondheid van jongeren kan beïnvloeden, want momenteel breiden ze een test uit waarmee het aantal likes op een bericht niet langer zichtbaar is. De test liep al in enkele landen, maar nu zien ook gebruikers in Nederland mogelijk geen likes meer.
Instagram kan hierbij rekenen op kritiek van influencers, beroemdheden en bedrijven. Zij verdienen immers geld met likes. Naar mijn idee zou het op Instagram moeten gaan om de inhoud van de post en niet om het aantal likes op de post. Anders posten mensen niet meer wat ze willen, maar wat het goed doet op Instagram qua likes. Ik denk dat het gebruikers minder onzeker zal maken over de keuze om content wel of niet te delen. Daarnaast zal de groepsdruk verminderen, omdat het aantal likes niet meer vergeleken kan worden met dat van andere gebruikers.
Dus, waar doe jij het voor op Instagram?