Autootje

Oscar van Schijndel 20 nov 2019

Woensdagochtend. Tijd voor een nieuwe werkdag. Voor de zekerheid de NS-app geraadpleegd; de trein rijdt, zonder vertraging. Het gebruikelijke ritueel: paar minuten lopen naar het station, Metrokrantje voor onderweg, inchecken. Dan de stationsomroep: er is een verstoring in de dienstregeling. Zucht, heb ik dat weer. Ja maar Ossie, je kent die weerspreuk toch? “Daalt de temperatuur onder het vriespunt, is NS een toonbeeld van onkund”.

Een kwartier vertraging, vertrek van een ander spoor. Zucht, heb ik dat weer. Sommige reizigers kiezen een omreisroute, anderen gaan naar huis. Maar mijn aandacht gaat vooral naar die ene meneer, die trots verkondigt: “Autootje is betrouwbaarder dan NS.” Hierna beent meneer weg. “Meneer, zou ik misschien mee mogen rijden?”, hoor ik nog. Maar autootje duldt geen gezelschap bij meneer. Kennelijk is autootje dan niet betrouwbaar meer.

Ja meneer, ik begrijp u wel. Autootje heeft nooit vertraging. Autootje heeft geen last van verstoringen in een dienstregeling. Bij autootje hoeft u geen toeslag te betalen tussen Schiphol en Rotterdam. Autootje garandeert u een gratis gereserveerde zitplaats. Autootje biedt u de mogelijkheid rekening te houden met een ander autootje; NS moet dat. En autootje hoeft ook maar voor één persoon te zorgen; NS alleen voor deze trein al voor een paar honderd.

De trein is inmiddels gaan rijden. Niet vijftien, maar tien minuten later dan gepland. Ik heb zicht op een van die langgerekte nationale twee- of meerbaans parkeerplaatsen. Ik denk aan meneer met zijn autootje. Zo zijn er dus nog miljoenen onder ons; alleen in hun autootje. 80% van de 8 miljoen Nederlandse auto’s is voor 20% bezet. Wat als die 80% voor 80% bezet zou zijn? Dan zouden voor onze vervoersbehoefte slechts iets van 3 miljoen auto’s nodig zijn. Dan staan we wellicht nooit meer in de file, sparen we een hoop stikstof- en andere dioxiden uit en kunnen we onze afspraken beter nakomen. Ons leven wordt dan juist betrouwbaarder dan met autootje. En misschien levert de ene of andere meerijder ook nog eens een leuk sociaal contact op.

Zeg Ossie, ben je nu niet een beetje gek? Tuurlijk. Ooit geprobeerd om op twee wielen te rijden zonder om te vallen? Degene, die dat 200 jaar geleden bedacht, werd toen voor gek verklaard. Maar nu doen we het vrijwel dagelijks. Ook een fileoplosser, contactmaker en een dioxidenkiller in één. Tip: gebruik een buizenframe met trappers. Meer kans op succes dan met een auto(otje).