Speciaal tarief voor ouderen!

Marlissa Bartels 26 sep 2019

Ik stapte die ochtend net mijn kantoor binnen toen ik een berichtje op mijn telefoon kreeg. Het was van mijn moeder en zij was erg geschrokken. Er bleek €69,- van haar bankrekening te zijn afgeschreven door een onbekende telefoonprovider. In de mailbox van mijn vader vond zij daar een bericht waaruit bleek dat mijn vader een telefoonabonnement had afgesloten van €50,- per maand gedurende 2 jaar met onbeperkt internet en bellen.

U moet weten dat mijn vader de ziekte van Alzheimer heeft en zich niet meer kon herinneren dat hij dat gedaan had. Hij kan zich soms niet meer herinneren wat hij 5 minuten geleden heeft gedaan, laat staan 3 weken geleden.
Mijn ouders gingen samen met mijn broer naar de telefoonwinkel toe en spraken daar de verkoper die dit telefoonabonnement aan mijn vader verkocht had. Hij begreep dat er nu een probleem was stelde voor om het abonnement om te zetten naar een abonnement van €10,- per maand zonder internet. Maar de €69,- van de vorige maand waren ze sowieso kwijt omdat de het contract al langer dan 14 dagen geleden was afgesloten. Mijn vader werd boos en om verdere escalatie te voorkomen, ging mijn moeder akkoord ging met het voorstel van de verkoper om het abonnement om te zetten naar €10,- per maand.

Met verbijstering hoorde ik later die dag dit verhaal aan. Mijn vader heeft geen smartphone maar een simpele telefoon zonder internet. Er zat een nieuwe simkaart in zijn telefoon met een nieuw telefoonnummer die er door de verkoper was geplaatst, want dat kan mijn vader absoluut niet zelf. Verbazingwekkend vind ik dat de verkoper in eerste instantie een abonnement met onbeperkt bellen en internet aan mijn vader heeft verkocht, ondanks hij weet dat hij geen smartphone heeft! Dat is dan kassa voor de provider: 24 x €50,- = €1200,-!

Het is toch schandalig dat de verkopers van een telefoonwinkel zo misbruik maken van een kwetsbare doelgroep van onze samenleving. Bovendien kon ik op de website van deze provider nergens een abonnement vinden van €50,- per maand. Het maximale bedrag was €30,- voor onbeperkt internet en bellen! Zal er dan een speciaal tarief zijn voor demente bejaarden??

Via de telefonische klantenservice heb ik het abonnement gelukkig kunnen annuleren. Maar ik houd mijn hart vast voor alle andere kwetsbare ouderen die niet weerbaar zijn en nietsvermoedend een telefoonwinkel binnenstappen…….