Solliciteren bij een Callcenter
Dan belt het uitzendbureau je op: of je interesse hebt om op een Callcenter te komen werken?
‘Ze zoeken geen heel ervaren mensen, het is een hele open sfeer, prettig benaderbaar en ze werken ook niet met targets’.
Oké, beter dan niets en ik wil het best eens proberen.
‘Nou, leuk! Dan nodig ik je uit om bij ons langs te komen op de selectie ochtend, dan krijg je wat meer informatie en gaan we ook wat testjes doen, zoals rollenspellen’.
Oké. Doen we. Ik krijg een mail binnen met de datum en tijd waarop ik achterover jonglerend met m’n eenwieler moet verschijnen en tadaa! Ruimte vol mensen. Ons wordt verteld welk bedrijf het is (de naam zegt me alvast helemaal niks), en onze recruiter deelt allemaal blaadjes uit waar scriptjes op staan. Zelf draait ze zich om en ehhh Actie!
Na die ochtend krijgen diversen van ons -kennelijk- bericht dat we door zijn naar de volgende ronde. Ik ben er eentje van, hoera! Die volgende ronde is op het bedrijf zelf. Na een fors klere eind fietsen- ik hou niet van het openbaar vervoer en bovendien kan m’n conditie nog wel een flinke schop gebruiken-kom ik met m’n tong op m’n zolen aan, en mag ik met een Kantoormiep mee een hok in.
‘Goeiemorgen, wat fijn dat je er bent! Ik zal eerst even kort iets over mezelf vertellen, ik ben Blahblah van de HR afdeling, ik kom uit *bedenk hier maar een aanvullend verhaal bij wat ongeveer een halfuur duurt, inclusief aantal kinderen, badeenden en cavia’s, beoefende sporten op het water, gelezen boeken en favoriete eten/vakantiebestemmingen* nou, dat ben ik, en wie ben jij?’ enigszins met m’n mond vol tanden zat ik wel…Wat twijfelend vertelde ik de hoofdlijnen. Daar was ik binnen 20 seconden mee klaar. Dat dan weer wel.
‘Nou, prima, wat leuk! Ik ga even naar boven om te kijken of je met iemand mee kunt kijken om te zien wat de functie inhoud’, en zo kon ik m’n oren even uit laten suizen. Al gauw kwam ze terug en bleek dat ik inderdaad even mee kon kijken. Dus hop, naar boven, koptelefoontje op en meeluisteren met een ervaren callcentermedewerker. Na enige tijd kwam het Kantoormiepje me weer halen, vroeg of ik het leuk vond (‘ja hoor’) en ‘zal ik je dan een bevestigingsemail sturen?’ nou, prima! Dus ‘s avonds mailbox weer geopend. Bleek ik drie mails te hebben. Een test Nederlands (waar ik nog drie taalfouten uit haalde), een Persoonlijkheidstest en wanneer ze me weer op kantoor verwachtten.
Braaf de testen ingevuld. De Persoonlijkheidstest was tamelijk bizar, gezien het om multiple choice vragen gaat.