Waarom zo..?
Ben jij een goede schrijver vraagt Metro voor haar lezerscolumn? Ben ik dat? Nee.. ik ben geen goede schrijver, wellicht door mijn lagere opleidingsniveau.
Met een LTS-diploma ben ik 20 jaar geleden wel machinist geworden bij de NS, de mooie NS waarin geen bijna enkele werknemer het in zijn/haar hoofd haalt om uit eigen beweging het bedrijf te verlaten.
De vakbonden binnen dit bedrijf hebben besloten dat er gestaakt moet worden de 28ste mei! Waarom? Omdat werken bij NS zwaar zou zijn en wellicht ook is.
Ik deel de mening dat dubbele onregelmatigheid erin kan hakken, en dat er soms naar volk op de trein meereist en voor agressie zorgt. De zelfdodingen zorgen er ook voor dat menig machinist een aantal slechte nachten beleeft thuis.
Maar is mijn vak, wat ik toch nog een vak wil noemen zoveel zwaarder dan dat van een verpleegkundige? Die zich elke dag een slag in de rondte werkt? Wellicht elke dag met dood en verderf te maken heeft??
Is mijn baan zwaarder dan de baan van een stratenmaker? Die voor 1.500 tot 1.700 euro zich letterlijk kapot mag werken?
Ik denk het niet! Herstel: ik weet zeker van niet!
Natuurlijk wil ik graag op mijn 66ste kunnen stoppen in plaats van de 69 en 6 maanden die mij te wachten staat! Voor de jongere collegae zelfs tot over de 70!
Maar moet er, om dit issue gestaakt worden? Moeten er hiervoor reizigers die afhankelijk zijn van “mijn” NS bloeden? Waarom geen publieksvriendelijke actie?
Laat men geen vervoersbewijzen controleren of iets dergelijks, al zijn er tegenwoordig conducteurs publieksvriendelijk genoeg omdat ze liever in de achterste cabine Netflixen.
Hierbij wil ik de rest hardwerkende collega’s niet tekort doen!
Weet u wat een salaris van een machinist is? Ik hoor u denken: met 1.600/1.700 euro houdt het wel op! Nou, tel er gerust 1.000 euro bij op! Een machinist met een LTS-diploma die 2.700 euro bijgeschreven krijgt elke maand! Kunt u zich dat voorstellen? Ik niet. Een goed loon, een hoop vrije dagen, koffiegeld, stomerijgeld.
Nogmaals, ik zou ook liever tot mijn 66ste willen werken mocht dat mij gegeven zijn. Maar staken over iets waarbij de politiek de eindverantwoordelijke is, gaat mij te ver.
Gelukkig proef ik datzelfde bij een hoop collega’s!
En zeg ik: sorry.. sorry voor de overlast aankomende dinsdag. Want ik vrees ondanks een hoop werkwilligen dat mijn baas geen trein laat rijden.
Uw Machinist
Metro? Schenk die eventuele 50 euro aan KiKa, een machinistenloon is ruim genoeg.