Hij byte anders nooit!
Ik vraag u af of u dat ook heeft. Dat je opeens denkt bij een reclameboodschap “huh, hoor ik dat nou wel goed?” Even terugluisteren. En dan blijkt het echt zo te zijn: ‘het voordeel van je bundel loopt op tot maar slechts 5 gigabyte!’. Los van het feit dat 5 gigabyte niet teraveel is, is het meer de foute uitdrukking ‘slechts’. Er wordt ‘liefst’ bedoeld, maar door de schreeuwerige manier van reclameren valt het nauwelijks op en krijg je dus niet een waanzinnige maar onzinnige aanbieding. Slechts 5 gigabyte, dat is een afzwakking van je aanbod. Een verontschuldiging eigenlijk. Ze doen er nog net niet een gratis datalimietje bij of een z.g.a.n. spamfiltertje.
Je trapt er toch in, want je zit in een geleide modus die je naar de reclame voert, de verwachte reclame komt en je wordt weer verder geleid naar je volgende programma. Gewenning, sussend, mainstream. Je bent al zo geconditioneerd dat je niet meer echt luistert naar de boodschap, maar meteen boodschappen gaat doen.
Als je bewust bent dat reclame reclame is en dus moedwillig je probeert te beïnvloeden, kun je maar beter kritisch luisteren en zien. En dan zie je nogal wat halve waarheden, mistige constructies, verborgen boodschapjes en ruimtes die voor velerlei interpretatie vatbaar zijn. Vaak gemaskeerd door taalgebruik. Veel suggestie, waarbij je zelf de invulling geeft. Of de aanvulling doet.
Een goed verstaander lacht zich te pletter bij de slogan ‘Het voordeel kan oplopen tot 70%, dus wees er snel bij!!’ Daar is de contradictie dat als je langer wacht je dus het meeste voordeel geniet en als je er snel bij bent je dus het minste voordeel hebt…
En dan nog de overbodige ‘want op is op!.’ Die zou van de stichting Open Deur kunnen zijn, want op is op, zoals groen groen is, wit wit en een dag niet gelachen is een dag niet…gelachen.
Als je niet oplet heb je niet door dat het verwachte ‘duurzaam’ foutief is vervangen door ‘duur’. En kost is niet hetzelfde als kostbaar. “Onze dure milieuvriendelijke korrels zijn dé oplossing voor uw kostbare gazon!” Eigenlijk wordt beweerd dat je met hun product flink in de buidel tast om je gazon te vernietigen. Maar de toevoeging milieuvriendelijk bedwelmd de rest van de perceptie. Let dus goed op als je reclame als achtergrondbehangmuziek je mee laat voeren. Check de boodschap op misleiding of suggestie. Een bos rozen voor 3 euro, 3 bossen slechts een tientje? Daarom houden bloemen van mensen!
Doe je voordeel met deze tip.
En je achterdeel met Popla. Of Page.