Psychologie van de kouwe grond

Henny A.J. Kreeft 3 apr 2019

Laatst was er weer zo’n stuk ‘nieuws’ op de nationale tv, waar ik geen kop nog staart aan kon knopen en ik kreeg meteen het gevoel dat ik in de maling werd genomen. Wat blijkt bij het kopen in de winkels: prijzen met het cijfer 9 aan het eind, worden het meest gekozen.

Eerst dacht ik, ze houden me voor de gek, maar nu denk ik dat we ons zelf voor de gek houden. Ik moet er natuurlijk onmiddellijk bij vertellen, dat, als het enigszins kan, ik geen boodschappen ga doen, want ik ben er helemaal niet gek op om langs al die schappen te lopen, winkel in, winkel uit, om dan toch maar te beslissen om het ding dat ik in eerste instantie in de eerste winkel in mijn handen had, dan toch maar aan te schaffen.
Maar wat was nu die boodschap van vandaag? Het is wetenschappelijk onderzocht, ja werkelijk, dat mensen sneller iets kopen, als het laatste cijfer op het prijskaartje een 9 is. Mensen, let op: u wordt gewoon voor de gek gehouden.

Wat gebeurt er dus bij de grootgrutters: men verhoogt de prijs met een bedrag x (zeg € 2.50), waardoor het bedrag bijvoorbeeld op € 10,00 komt en verlaagt daarna de prijs met 1 cent. Het bedrag op het prijskaartje wordt dus € 9,99 – dus met een 9 op het eind, en u gaat het artikel veel sneller lopen dan als de prijs 10 euro was geweest. Ja, me hoela, de prijs was € 7,50, wordt € 10.00 en om u te paaien, heeft de supermarkt het artikel ‘verlaagd’ naar € 9,99. En u gelooft het?
Nu komt er nog een probleem bij: er zijn nauwelijks of geen centen meer in omloop, dus u zegt dan maar met uw grote hart: “Ach, laat maar zitten”, waardoor u toch die € 10 betaalt.
De commercie is een gebied, waar – zo blijkt het dus nu – het niet eerlijk toe gaat, maar we willen zo graag bedrogen worden. Zeg nu zelf, we willen gewoon prijzen die eindigen op een 9. Dat betekent voor de grootgrutters onder ons, gewoon eerst de prijzen verhogen met een flink bedrag om daarna één cent er af doen, zodat het laatste cijfer eindigt op een 9 en iedereen is weer gelukkig.
Mooi niet dus, want we worden echt bedrogen, we staan erbij, hebben onze beide ogen open en toch laten we het toe.
Er is echter nog een truc bij de grootgrutters en dat is de producten die men wil verkopen, op ooghoogte zetten, want daar kijken we als eerste naar en de goedkopere producten op de 2 onderste schappen zetten, want eigenlijk zijn we liever lui dan moe bij het boodschappen doen; ik moet er toch niet aan denken om te bukken om een betere prijs te krijgen.