Rumag zegt sorry, maar niet heus!

Kiran Renfurm 11 mrt 2019

Ik open mijn LinkedIn en het eerst wat ik zie is een officieel persbericht van de CEO van RUMAG. Zijn ze nu echt de mist in gegaan. Heeft zelfs RUMAG het verpest. Heeft die gevreesde reactiesectie zelfs deze grote jongen omvergeduwd?

Een paar dagen geleden had RUMAG zoals gewend een berichtje geplaatst met daarop weer een heerlijk misplaatst grapje waar je stiekem toch weer om moet gniffelen. De tekst luidt: ‘Als je 16 en zwanger bent, ga ik niet voor je opstaan in de bus. Beter blijf je daar lekker staan en denk je na over wat je hebt gedaan.’ Zoals te verwachten vielen ontzettend veel mensen over deze uitspraak en ontstond er een discussie.

Moe van de eindeloze discussies op internet sloot ik mijn telefoon weer en lande weer in ‘het echte leven’. In de schoolbanken luisterend naar een saai hoorcollege. Toen ik later weer als een echte telefoonverslaafde toch maar wel social media opende zag ik als eerste een officiële verklaring van RUMAG. Als fervent fan van RUMAG. Want JA ik geniet van een klein beetje leedvermaak en ongepaste grapjes op zijn tijd. Ben ik ook geïnteresseerd.

De verklaring begon heel officieel en algemeen zoals we wel vaker zien van merken die het net iets te heet onder de voeten krijgen ineens. Maar eindigt al snel in de eerste alinea zoals we van RUMAG gewend zijn. Namelijk met de volgende reactie: ‘RUMAG beseft dat zij de fout is in gegaan en wil door middel van deze statement een oprechte fuck.jullie.allemaal. aanbieden.’

De rest van de verklaring is net zo lekker grof als we gewend zijn en daarmee steekt RUMAG openlijk een dikke middelvinger op naar de azijnpissers van de social media. Gek genoeg zijn de reacties op dit bericht dan weer heel positief. Bijzonder toch dat iedereen het beter weet online tot ze een antwoord krijgen. Daar is een woord voor, wat was het ook al weer? Oh já! ‘Keyboard warriors.’

Naast dat dit natuurlijk erg gewaagd is en RUMAG kwetsbaar maakt voor een hinderlaag aan kritiek is dit toch best verfrissend. Een niet politiek correcte verontschuldiging van een merk. Nu past dat ook helemaal bij het uitdagende karakter van RUMAG en is het merk juist erg dicht bij zijn waardes gebleven door het grof geschut in te zetten. Zoals Fred van Leer zou zeggen: “Héééérlaak”. Al met al zijn we ontzettend dankbaar voor de guilty pleasure van ons allemaal: RUMAG.