Mannelijk
Op een doordeweekse dag loop ik door een ietwat uitgestorven winkelcentrum in Brabant. Ik word opgeschrikt uit mijn mijmeringen door winkelketen Only for Men met op hun gevel de slogan ‘mannelijke openingstijden’. Hoewel ik het niet van plan was, loop ik terug om eerst vast te stellen of ik dit goed gezien heb.
Ja. Prominent op de gevel van de winkel prijkt deze slogan, met daarnaast de desbetreffende mannelijke openingstijden. Natuurlijk is mijn fantasie intussen al op hol geslagen en ik krijg visioenen van mannen die de deuren van deze keten eerst moeten openwrikken met een koevoet of klopboor om zich vervolgens luid brullend toegang te verschaffen tot deze winkel. Waar ze dan, inmiddels bezweet en wel, worden getrakteerd op een biertje en een modeshow van echte mannen die dito kleding dragen.
Passen is niet nodig, een leger aan verkoopmedewerkers die gespecialiseerd zijn in het gokken van maten, leveren mannelijke kleding aan in precies de juiste maten. Size does matter, doesn’t it?
Ik stel me voor dat deze medewerkers, of het mannen of vrouwen zijn laat ik even in het midden, tijdens hun training de tip krijgen om vooral te letten op het non-verbale gedrag van de man in kwestie. Loopt hij wijdbeens en breedgeschouderd naar binnen, dan is een maatje meer wellicht gepast. Heeft hij daadwerkelijk een maatje meer, ga dan voor ‘slim fit-fashion’ om het kwetsbare ego te sparen. Een goede keuze wordt steevast beloond met een ferme schouderklop en de opmerking: goede keuze! Gevolgd door een flinke boer.
Ik leg meteen ook de associatie met de bouwketen Hornbach, die zich omwille van hun PR ook heeft toegespitst op deze niche: de mannelijke man. In hun laatste tv-commercial zien we doorsnee mannelijke mannen zich na het verrichten van hun arbeid, ontdoen van hun mannelijke kleding die vervolgens bezweet, bevuild en geseald wordt verstrekt in een daartoe bestemde automaat. Waarna een tengere Aziatische dame zich daarna heimelijk tegoed doet aan de ‘voorjaarsgeuren’ die het pakketje haar brengt. Een extase van mannelijkheid.
Het moet gezegd: deze commercial is sympathiek. De doorsnee mannelijke man wordt geïdealiseerd tot een ware voorjaarsgod waar menig vrouw blijkbaar maar al te graag aan wil snuffelen. Weg met de oververzorgde metroman van de beginjaren 2000: anno 2019 is de mannelijke man, inclusief zweetgeur en vuile sokken, weer aan zet.