Ik hou van mijn werk, maar…
Gisteren kwam er een leerling naar me toe, 17 jaar oud en net een jaar in Nederland. Hij spreekt de taal al goed, maar schakelde even mijn hulp in bij het ontcijferen van een mailtje van de Lost & Found service van de GVB. Zijn rugzak die hij in de metro was verloren, was gevonden. Deze kon hij ophalen, maar dan moest hij eerst een handjevol bureaucratische stappen doorlopen. Situatie á la paarse krokodil.
Nadat we online een afspraak hadden gemaakt, printten we een routebeschrijving uit. Hij kon zijn rugzak ophalen bij een specifieke balie op afdeling X op verdieping Y in één van de vele kantoorpanden in Amsterdam-Zuid, maar hij verzekerde me dat hij het ging vinden.
Zo zijn er meer voorbeelden. Van die leerling die een bijbaantje zocht, maar nog geen CV had. Of de leerling die graag op dansles wilde, maar niet wist waar ze moest zoeken. En dan heb ik het nog niet eens over persoonlijke zaken waar leerlingen je voor in vertrouwen nemen. Uit de kast komen, eetstoornissen en geldproblemen, ik heb het allemaal meegemaakt.
Een logische vraag is nu of dit allemaal wel onder het takenpakket van een docent valt. Op papier misschien niet, maar als docent krijg je er hoe dan ook mee te maken. Mijns inziens kun je juist bij dit soort zaken het verschil maken. Nog zo ‘n dooddoener over het docentschap die ik eigenlijk niet meer wil horen, maar het geeft wel aan dat het belang van toegewijde docenten groot is.
Tuurlijk kan ik mijn geluk niet op als leerlingen op mijn verjaardag mijn lokaal versieren en me min of meer dwingen te ontbijten met red velvet cake. Ook een berichtje van een oud-leerling, waarin stond dat zij dankzij mij en mijn collega haar middelbare schoolperiode had ‘overleefd’, liet me weer de waarde van mijn vak inzien. Was het maar iedere dag en op iedere school zo’n feest. Als het allemaal zo rooskleurig en gemakkelijk was, was er nu niet zo’n groot lerarentekort en stonden er op 15 maart geen 40.000 mensen op het Malieveld.
Ook ik ben onzeker en ontevreden. Onzeker, omdat orde houden bij moeilijke klassen en efficiënt werken na vijf jaar onderwijs nog steeds ontwikkelpunten zijn. Ontevreden, omdat er vanuit de overheid nog steeds niet voldoende in goed onderwijs geïnvesteerd wordt. Docent zijn is meer dan alleen je lessen draaien en 11 weken vakantie per jaar. Investeer eerst in bekwame docenten en koester deze. Discussies over verplichte Wilhelmuslessen en strak georganiseerde Fit & Gezond-programma’s voor kleuters kunnen daarna wel weer.