Dag, Dag
De Dag van de Tosti. Een broodje gesmolten kaas, het klinkt zo simpel en dat is het ook. Toch verdient de tosti meer aandacht. Gewoon omdat het zo lekker eenvoudig is. Daarom vragen we één dag in het jaar speciale aandacht voor dit wonderbaarlijke gerecht.
Op de Dag van de Tosti krijgt iedereen die een mooie herinnering over tosti’s weet te vertellen, er één gratis. In de Utrechtse Jaarbeurs wordt het evenement A Taste of Tosti gehouden met workshops, toespraken en andere activiteiten. Nee, geen koekhappen maar tostihappen en in plaats van ezeltje prik: tosti’tje prik.
Als ik je enthousiast heb gemaakt, en je wilt weten welke dag in jouw agenda vrij moet blijven, dan komt hier de teleurstelling: deze dag bestaat nog niet.
In tegenstelling tot de bekende Dag van de Arbeid, Verpleging, Vader- en Moederdag, Valentijnsdag, dierendag, Prinsjesdag en Koningsdag, die wel bestaan. Bovendien zijn er ook bijzondere dagen waarvan je misschien nog nooit hebt gehoord: de Dag van de Kunstmest, Verdraagzaamheid, Neushoorn, Brievenbusreclame, potlood, Komkommer, Garnaal, het Levenslied en Praat Als Een Piraatdag.
Een ‘Dag van …’ is bedacht om extra aandacht voor een bepaald onderwerp te krijgen. Daar is niks mis mee, als mensen behoefte hebben aan erkenning en waardering voor wat hen bezighoudt. Wat mij niet bevalt is dat bedrijven zo’n dag zien als een extraatje voor hun portemonnee waar consumenten niet altijd bewust van zijn. Ook krijgt het ene onderwerp veel meer aandacht dan het andere. Daardoor weten veel mensen bij de minder bekende onderwerpen niet dat het om een bijzondere dag gaat. Is dat wel eerlijk?
Tegenwoordig is bijna elke dag van het jaar wel een ‘Dag van ….’. Dat zijn in een jaar opgeteld heel veel dagen, waardoor zulke dagen niet meer bijzonder zijn. De aandacht die media er soms aan geven, is de volgende dag alweer als sneeuw voor de zon verdwenen. Een bijzondere dag is als het leven van een eendagsvlieg: kort, sneu en vrij nutteloos.
Laten wij de aandacht die mensen zoeken voor een onderwerp, op een andere manier tot bloei brengen. Mijn suggestie: geef jonge creatieve ondernemers de kans om goede en aantrekkelijke content te maken om deze via sociale media te verspreiden met als belangrijkste doel: aandacht voor waar het echt om gaat.
En nee, een dag van de tosti zit er niet in.
Al houd ik enorm van tosti’s, zogenaamde bijzondere dagen vind ik onzin. Wel spreek ik graag af dat we van morgen de dag van ‘De Neutrale Dag’ maken.