Campagne voor aandacht
Hebben we niks beters meer te doen. Slachtofferhulp Nederland lanceert een nieuwe campagne. Het aandachtspunt is gevoel en verwerking van slachtoffers en nabestaanden. De strekking; verwerken is al moeilijk zat, het hoeft niet erger te worden door rotopmerkingen. Waar zijn we nou eigenlijk wel helemaal mee bezig?
Ongelukken zijn ernstig en er wordt veel gedaan aan preventie. Maar het is niet spannend genoeg, er is meer aandacht nodig. Door een nieuwe campagne is er weer aandacht voor slachtoffers en nabestaanden. Mensen die iets vreselijks hebben doorgemaakt en het nu weer herbeleven omdat er zo nodig aandacht moet zijn. Nabestaanden hebben rust en ruimte nodig om te verwerken, geen overvloed aan media-aandacht door een nieuwe campagne.
De campagne zegt dat het belangrijk is om rekening te houden met online berichten, vanwege de snelheid en onuitwisbaarheid. Onderdelen die van onze digitale tijd lijken te zijn, maar dat zeker niet zijn. Het enige verschil is het bereik, meer mensen zullen in deze tijd het bericht te lezen krijgen. Maar daar gaat het niet om, dat het kleine groepje nabestaanden het leest is het focuspunt. Daar is juist een simpele oplossing voor: niet lezen.
Net als celebrities hebben nabestaanden de keus om niet te kijken naar de berichten. Het internet is er altijd maar het kan ook uit, je hoeft een site niet te openen, niemand dwingt je te lezen. Als ze het dan toch lezen, wordt de situatie er niet slechter door. Er worden dingen gezegd die kwetsend over kunnen komen, dingen als ‘ja dan had hij toch ook niet door rood moeten fietsen’.
Het pijnlijke van deze opmerkingen is dat ze waar zijn. Dit is de harde waarheid die de nabestaanden niet onder ogen willen komen. Ze klampen zich vast aan het ideaalbeeld van hun overledene. Het is de Nederlandse samenleving ons recht om je te kunnen uitspreken. Deze opmerkingen kunnen helpen de situatie te relativeren, down-to-earth te houden in plaats van te laten ophypen door het mediacircus.
Slachtofferhulp Nederland probeert tevergeefs aandacht te creëren, ditmaal onder het mom van hulp in de hedendaagse situatie. Emotie en steun worden gebruikt als een dekmantel voor aandacht. Hebben we niks beters meer te doen dan de gebeurde tragedies weer door het slijk te halen. Beter richten we ons op de mooie dingen in het leven, zoals geboortes en laten we de hartverscheurende gebeurtenissen maximaal één keer gebeuren.