BE(VER)KOCHT
Ik mag graag de advertenties van de makelaars lezen in de weekkrantjes. De gebruikte termen doen mij altijd lachen en fronzen tegelijk. Makelaars schieten als paddenstoelen uit de grond tegenwoordig. Dan weet je dat er veel aan te verdienen valt voor weinig arbeid. Je bent al makelaar met een simpele LOI cursus. Daarnaast laat je de verkopers zelf nog eens de bezichtigingen doen. Het enige wat de makelaar dan nog doet is een paar gefotoshopte foto’s op de site zetten met bijpassende verdraaide omschrijvingen en natuurlijk de riante commissie opstrijken.
De zgn. ‘pittoreske omgeving in een gewilde buurt’ wil niets anders zeggen dan een doods dorp of buurt waar niets te beleven valt. ‘In de buurt van scholen, winkels en OV’ wil zeggen: veel overlast van hangjongeren een dure supermarkt en een bushalte waar 1 keer per dag een bus komt.
Dan de omschrijvingen van het huis zelf: De ‘compacte badkamer’ is niets anders dan een douchebak waar je je kont nog niet kunt keren. Een huis voor ‘een doe het zelver’ is meestal een complete bouwval. En de ‘recent vernieuwde CV-ketel’ is zeker 10 jaar oud. De ‘zonnige tuin’ is enkel zonnig als je er zelf wat zonnebloemen en een zonnebank in zet. De ‘levendige buurt’ komt door de drukke doorgaande weg voor je deur en de familie Flodder die naast je woont. Vlakbij ‘toevoerwegen’ wil zeggen dat je dag en nacht de snelweg hoort razen.
Veel ‘groen in de buurt’ slaat op het aantal wietplantages. Volop ‘parkeerruimte’ is alleen overdag, s’avonds staat het overvol met bedrijfsbusjes en leasewagens en parkeer je minstens een wijk verderop. De ‘authentieke plafonds, muren en vloeren’ wil zeggen dat het hele huis cafe oud-bruin is.
Waarschijnlijk zit er bij de LOI cursus makelaardij ook een module ‘hoe schrijf ik misleidende teksten’ om kopers te enthousiasmeren. Toch trappen er steeds weer velen in. Het gezegde ‘eerlijk duurt het langst’ is niet van toepassing in makelaarsland. Maar ja, een huis aanprijzen met omschrijvingen die wel kloppen, dat verkoopt niet.