Auto van een oud dametje
Het cliché dat garages altijd louche zijn is nog steeds van toepassing. Dit hebben ze ook voornamelijk aan zichzelf te danken. Het terugdraaien van de kilometerstand en het installeren van sjoemelsoftware. De zin ‘deze auto is van een oud dametje geweest die er alleen zondags mee naar de kerk ging’ is ook een welbekende. Raar alleen dat er meer dan 200.000 km op de teller staat.
Slechte ervaringen heb ik zelf ook genoeg gehad. De ergste had ik ooit bij Kwik-Fit jaren geleden. Ik ging voor een APK en juist net daarvoor had ik nieuwe schokdempers laten plaatsen elders. Een medewerker van Kwik-Fit deelde mij bij de APK mee dat de schokdempers echt moesten worden vervangen. Sindsdien zien ze mij daar dus ook nooit meer!
Hetzelfde doen ze volgens mij ook bij de zogenaamde ‘gratis’ accucheck, ‘toevallig’ is je accu altijd net aan vervanging toe. Laatst moest ik een nieuwe auto ophalen voor iemand anders bij de VW-dealer, ik werd ontvangen door een te net geklede veel te jonge man (ventje) die mij wel vijf keer vertelde hoe blij ik wel moest zijn met de nieuwe aanwinst. De auto stond zelfs onder een doek en de jongeman ‘onthulde’ de auto als ware het een cadeau. Ik verwachtte echter nog een showballet, confetti, bossen bloemen en Rene Froger die ‘this is the moment’ voor me ging zingen erbij. Echter niets van dat al. Je kon instappen en wegwezen in een auto van ruim 40.000 euro alsof het de normaalste zaak van de wereld was, je kreeg nog niet eens een sleutelhanger erbij. Waarschijnlijk omdat ze de sjoemelboete nog moeten terugbetalen.
Bij Renault kreeg ik in een soortgelijke situatie tenminste nog een fles wijn cadeau. Ok, niet zo’n logische combinatie maar tenminste een gebaar. Het is maar net hoe serieus of arrogant een garage met zijn of haar klanten omgaat, daar valt nog veel aan te verbeteren. Waarom geen garages zonder personeel? Je weet meestal van te voren al via internet wat voor auto je zoekt en wat de specificaties zijn. Online bestellen zou toch ook moeten kunnen tegenwoordig lijkt mij, je klikt het model, de kleur, de specificaties en de extra’s aan, maakt een virtuele proefrit en hup voor 23.00 uur besteld, de volgende dag voor je deur! Kunnen de prijzen ook meteen een stuk lager! Ideetje Bol.com?