Nummer 5 van de 4 marketeers

Cale columns 4 feb 2019

Ik vraag u af of u dat ook heeft. Dat je even op het verkeerde been werd gezet bij de sketch van De Verleiders in DWDD over de macht van de banken in hun theatervoorstelling ‘Door de Bank genomen’. Als wordt beweerd, met een logische gedachtegang, dat de mensheid beetje bij beetje wordt ingepalmd door de banken, en die, na het beheer van je geld, zelfs je hele privacy overnemen. Een primaire reactie is dat je denkt ‘oude mannen die al genoeg gekkigheid en verandering hebben meegemaakt. En nu is het wel eventjes goed zo’. Geen nieuwe fratsen. Geen flauwekulletjes meer. Ze roepen een beeld op van de generatie die de eerste trein tussen Haarlem en Amsterdam zag rijden, bang was dat de mens een bloedgang van 30 km/u niet kon verdragen, koeien zure melk zouden gaan geven en vrouwen elke week een menstruatie zouden hebben. Wat een marteling voor de vrouw. En de man.

Maar gaandeweg neemt je eigen brein je terug en kun je eerst glimlachend, vervolgens breeduit en schaterend eindigen in de absurdistische apocalyps. Het beeld dat de banken geldscheppend zijn door als een malle biljetten te stencilen, ter beschikking van de consument stellen en dan weer terug te vragen als harde valuta, met rente en zo het kapitaal opkrikken is hilarisch. Zo ook de eindconclusie, met uitgestreken smoelwerk geserveerd: zelfs ons brein is gehackt.

De 5 acteurs/cabaretiers Van Houts, De Ket, Löw, Witte en Bokma zetten hun promo-toer voor hun cabaretprogramma zo weldoordacht door dat reclame overbodig is. De tv-programma’s, nieuwsbulletins en een ontplofte Twitter versterken het alleen maar. Tot aan tweets van minister Ollongren aan toe. Verwarrend nepnieuws, maar zo kunstig gebracht dat zelfs de Russen er met open mond naar kijken. Ze imiteren de banken door gratis mechanismes voor eigen gewin in te zetten.

En je had het kunnen weten, want Van Houts heeft theatershows volgepraat met complottheorieën over 9/11 en de magic bullet die JFK noodlottig werd. Dat hij van marketing niet vies is, blijkt wel uit de reclames die hij met De Ket voor Kanis & Gunink koffie maakte. ,,Was niet te zuipen, maar de schoorsteen moet roken”, zei hij er later over.

Maar deze promo en preview, inclusief cliffhanger, benadert perfectie. Eerst als 4 van de 5 aanschuiven en het verhaal voorkoken. En bij de tweede presentatie Pierre Bokma er wél bij en het kwintet is komplot/kompleet.

Albèrt was nr. 5 van de 4 musketiers, Pierre nummer 5 van de 4 marketeers.

Bravo! Handtekeningen in de foyer!