Eens een positief geluid
‘Altijd wat met die treinen.’ Het is iets dat ik, als frequent-treinreiziger, iets te vaak hoor. De NS zijn het meest bekritiseerde en minst geprezen bedrijf van Nederland, en wat mij betreft is dat volkomen onterecht. Daarom ga ik de NS een welverdiende pluim geven.
Laatst reed de NS een aangepaste dienstregeling, in anticipatie op de sneeuw die niet kwam. Meteen barstte het op het internet van de berichten die allemaal dezelfde strekking hebben, namelijk ‘Kijk eens naar Zwitserland, daar ploegen die treinen door een sneeuwstorm tegen een berg op, en in Nederland stopt meteen alles met rijden.’
Deze vergelijking slaat echter helemaal nergens op. Toen de NS de dienstregeling inperkte, betekende dat dat de treinen die normaal elk kwartier rijden, elk halfuur gingen rijden. Dat was alles. Geen enkele stad werd van de buitenwereld afgesloten, overal reed nog steeds minimaal elk halfuur een trein. In Zwitserland rijden de treinen standaard eens per uur. Dat betekent dat in Nederland de treinen met een ingeperkte dienstregeling nog steeds twee keer zo vaak rijden als in Zwitserland.
Stel dat NS de dienstregeling niet had aangepast, en er was een enorme sneeuwstorm losgebarsten. Alle treinen vallen uit. Dan was heel Nederland boos geweest. ‘Dit was toch voorspeld? Hoe kunnen ze niet voorbereid zijn?’ Stel dat er een sneeuwstorm was losgebarsten, en dankzij de aangepaste dienstregeling was de treinuitval nihil. Dan had je niemand gehoord. Ook geen positief geluid, er zullen immers nog genoeg mensen klagen over de paar treinen die nog uitvallen. Maar de NS kan het in onze ogen alleen fout doen, of normaal. Niet goed.
92% van de treinen reed afgelopen jaar op tijd. Dat betekent dat iemand die elke werkdag met de trein heen en weer reist naar zijn werk, eens in de twee weken te maken krijgt met vertraging. Dat lijkt veel, maar is het niet. Kijk eens hoe vaak je in de auto te maken krijgt met file. Zeker eens per twee weken. En dan heb ik het nog helemaal niet over het feit dat je in de trein onderuitgezakt een boekje kan gaan lezen, terwijl je in de auto vanaf het moment dat je vertrekt tot het moment dat je aankomt, nonstop scherp moet zijn. En laten we niet vergeten dat er elke dag minstens 1 dode in het verkeer valt. In de trein een stuk minder.
Reizen met de trein mag wel wat meer waardering krijgen. Het is wat mij betreft de meest ontspannen en zekere manier van reizen. De NS doen het in mijn ogen uitstekend. Beter dan de spoorwegen in Zwitserland.