De trein, zo groen nog niet!

Maarten Langeman 6 feb 2019

Grote kans dat als deze column gepubliceerd is in de krant (en niet online) dat je deze leest in de trein. Heb je je dit wel eens beseft?

Ruim een miljoen mensen reizen per dag met de trein. Naar hun werk, hun studie, omdat het handig en makkelijk is: geen file, gewoon kunnen zitten, snel. Al zullen er ook mensen zijn die de trein verkiezen boven een ander vervoersmiddel, om daarmee hun CO2-uitstoot te beperken.

Alleen hoe groen is die trein waar je in rijdt nu precies? Hij rijdt elektrisch en als die duurzaam wordt opgewekt is je uitstoot bijna 0, toch? Als je enkel kijkt naar het voortbewegen, ja. Alleen voordat een trein zichzelf voort kan bewegen, moet er wel eerst een spoor aangelegd worden. Daar komt heel veel CO2 bij kijken.

Zoveel CO2 zelfs, dat voordat je een meter gereden hebt, je heel wat jaartjes met een auto rond hebt kunnen rijden. Dat komt door het staal, dat in het spoor zit, de bovenleidingen zelf, de palen van de bovenleidingen, zelfs de trein waar je (mogelijk nu) inzit bestaat uit een hoop staal.

Een meter spoorlijn bevat bijna 110 kilogram staal, enkel de rails. Daar zal zo’n 200 kilogram (!) CO2 bij vrijkomen om dat te produceren. Laat nog staan de bovenleidingen, het monteren, de palen van de bovenleidingen, de treinen zelf, etc.

De gemiddelde auto stoot 107 gram CO2 per km uit, oftewel voor elke meter stukje geproduceerd spoor, rijd je al ruim 1.800 kilometer rond. Voor elke kilometer geproduceerd stuk spoor rijd je dus al ruim 1,8 miljoen kilometer.

Gemiddeld rijden we 13.000 km per jaar in een auto. Dus voor elke kilometer die je per trein aflegt, had je net zo goed 144 jaar met de auto kunnen reizen.

Daarin natuurlijk nog niet meegenomen: de aanleg van het stuk spoor, de bovenleidingen, de treinstations, de treinen zelf.

Elke 3 à 4 jaar moeten de enorme stalen wielen van de trein vervangen worden. Hoe vaker de trein rijdt, hoe vaker het spoor ook vervangen moet worden.

En voor wie denkt dat wegen aanleggen ook zoveel CO2 kost? Per ton geproduceerd asfalt komt slechts 17 kilogram CO2 vrij. Voor elke meter spoor, kun je dus al ruim 11 ton asfalt produceren. De trein een groen vervoersmiddel? Dacht het dus niet.