35% korting, 65% hypocrisie
Er wordt 89 tot 210 kilo p.p. aan voedsel verspild per jaar. Dat is niet alleen te wijten aan ogen die groter zijn dan de maag of schimmels die stiekempjes toeslaan. Voedsel wordt inefficiënt geproduceerd en misvormde varianten worden vaak afgevoerd. Daarnaast is het inkoopethos “beter te veel dan te weinig” van winkels ook verantwoordelijk voor de voedselverspilling. Sommige zijn als de dood voor het niet kunnen leveren van een product. Beter een overvol schap dan een laag voedselgehalte in de afvalcontainer.
In het belang van de service valt hier wat voor te zeggen. Niemand vindt het fijn om tegen een leeg schap aan te lopen. Maar nu speelt Albert Heijn in op het schuldgevoel van de klant om het overschot toch te kunnen verkopen. Die wordt van koning tot moraalridder geslagen. Waar de verlopende producten eerst met 50% korting werden aangeboden, wordt de 35% kortingssticker nu slechts voorzien van de tekst “weggooien is zonde”. Mijn tweede reactie was: te veel inkopen is ook zonde. ‘Waarom dan geen 50% stickers?’, was mijn eerste.
Als je weggooien zo zonde vindt, kun je het voedsel dus ook gewoon goedkoper aanbieden. Of zelfs gratis. Bij de grote concurrent gaan onverkochte producten met een houdbaarheidsdatum van morgen op het eind van de dag naar een goed doel. Mocht je een product tegenkomen dat ze over het hoofd hebben gezien, dan krijg je dat gratis mee naar huis. Ze mogen het niet meer verkopen, maar er wel nog iemand blij mee maken. Dat is pas niet zonde.
Een supermarktstrategie moet afwegingen maken tussen directe inkomsten, klantenservice en voedselverspilling. Stickers plakken met “weggooien is zonde” lijkt echter een vrij hypocriete appie-aanpak om toch vooral de inkomsten te waarborgen. Het zou overtuigender zijn als de morele daad bij het woord werd gevoegd door een hoger kortingspercentage, het gratis meegeven van producten, of simpelweg een product uitverkocht durven hebben.