Daar ben ik helemááál niet gevoelig voor!

Kaya Kock 23 nov 2018

‘Ga nu naar www.’ ‘Meld je aan op.’ ‘Jij zal nu vast denken dat.’ ‘Je voelt je vast zoals dit. Reclames zijn ontworpen om jou aan te spreken, jou een bepaalde richting op te sturen en ervoor te zorgen dat jij over gaat tot actie. Ik ben aan het zappen en kom alleen maar reclame tegen, zoals dat tegenwoordig normaal is. Ik als communicatiestudent vind dit helemaal niet erg, Ik houd er juist van (nieuwe) reclames te spotten, te herkennen, te kennen en te beoordelen. Hierbij komen er verschillende gedachten in mij op. Van ‘oh god hoe konden ze dit ooit bedenken!!?’ tot ‘wow ik wou dat ik dit bedacht had’ of ‘op welk type mens zou dit spotje gericht zijn?’. Analyseren van de reclamespotjes is een hobby geworden. Hierbij gebruik ik mijn communicatiekennis en haal ik de reclames met vreugde onderuit. Neem nou de standaard auto reclames. Allemaal hetzelfde, meestal ergens in de bergen, mooie natuur, om maar te laten zien wat voor ‘ruige’ omgevingen de auto aankan, terwijl de auto gewoon over een geasfalteerde weg rijdt, maar goed, dat ter zijde. Een van mijn lievelingsreclames van nu is die nieuwe van de NS. Twee meiden die elkaar de hele reis door, per ongeluk, tegenkomen en elkaar uiteindelijk op dezelfde zonnige plek in hartje Rotterdam op het terras wéér treffen. De allereerste scene van die reclame is opgenomen in Dordrecht, het regent daar, maar eigenlijk was het een zonnige dag. De eerste keer dat ik daadwerkelijk zag hoe een regenachtige scene werd opgenomen voor een commercial. Dat gaf mij vreugde, eveneens als toen ik de reclame opeens voorbij zag komen op tv! Wat zo fijn is aan die NS reclame is het gevoel dat het met zich meebrengt. Het is tegenwoordig namelijk niet meer belangrijk wat je verkoopt maar met welk gevoel je dit doet. Erg zweverig I know, maar het is wel hoe het werkt. Ik heb vaak zat vertraging of uitval bij de NS, maar mijn associatie is toch veranderd door die reclame. Duizend bedrijven verkopen dezelfde meuk, waarom zou ik voor jou kiezen? Ohja, omdat jij die meuk verkoopt met een gevoel dat past in mijn wereldbeeld. Men denkt vaak: ´Daar ben ik helemááál niet gevoelig voor!´ Dacht het ff wel. Zo zijn die reclamespotjes namelijk ontworpen. Door die communicatieachtergrond ben ik mij erg bewust van de trucjes Maar toch betrap ik mezelf er nóg weleens op – te gaan naar www.- mij aan te melden op – vast te denken dat – of – mij vast te voelen zoals dit -. Je ontkomt er niet aan, maar is dat zo erg? Ik vind deze kracht juist geweldig.