De sollicitant als verkoper
Beeld je het volgende in; je bent aan het surfen op het web en opeens zie je dé vacature. Jou helemaal op het lijf geschreven. Wat doe je? Het is verleidelijk om direct je brief en cv te uploaden in het digitale systeem. Dit ga je voor de verandering eens niet doen. Jij gaat namelijk meer doen dan je concurrenten. Je gaat voor die extra punten.
Kruip daarom in de huid van een verkoper. Maar dan wel eentje die in de commerciële arbeidsbemiddeling werkt. Noem het een consultant, recruiter of accountmanager. Je bent erop gebrand om de juiste match te maken. Jij realiseert je dat je er met alleen de vacaturetekst niet gaat komen. Dus je gaat op zoek naar extra informatie.
Hoe? Heel simpel; pak de telefoon en stel vragen. Vind je het ‘eng’ om te bellen? Bedenk je dan het volgende, er staat niet voor niets een telefoonnummer bij de vacature. Maar alsjeblieft, geen vragen stellen om het vragen stellen. Die mensen heb je er namelijk ook bij. Stel relevante vragen!
Als consultant weet je precies waar je naar moet vragen. Je bent bijvoorbeeld nieuwsgierig naar het ontstaan van de vacature, hoe het verschil gemaakt kan worden, belangrijkste agendapunten van vacaturehouder, belangrijkste ontwikkelingen op de afdeling, welke kennis ontbreekt er in het team die wel welkom is… en ga zo maar door.
Gebruik vooral open vragen. Vragen die uitnodigen tot een dialoog. Dus niet; zijn er voldoende ontwikkelingsmogelijkheden? Maar wel; welke ontwikkelingsmogelijkheden zijn er?
En als je echt heel goed bent gebruik je verbredende en verdiepende vragen. Laat je meteen merken dat jouw communicatieve vaardigheden goed ontwikkeld zijn. Overigens ook prima te gebruiken tijdens je sollicitatiegesprek.
Wellicht wat overbodig, maar ik zeg het toch maar even; gebruik de opgehaalde informatie om je brief en cv vorm te geven. En wat ook altijd goed werkt is refereren aan het contactmoment met de vacaturehouder.
Volgende keer gaan we het hebben over je gesprek!