Mijn gebroken hart was helemaal nergens voor nodig

Maria K. 1 jun 2018

Afgelopen oktober werd mijn hart gebroken door, laten we hem Mark noemen. Mark was de jongen waarvan ik dacht dat we ons hele leven samen zouden zijn. Het was een sportieve jongen met kort blond haar en een lach waar je compleet in verdronk. Ik was tot over mijn oren verliefd op hem, maar ik kwam erachter dat hij al meer dan een halfjaar ook verliefd was op iemand anders. Mijn wereld stortte in en om nog een beetje de eer aan mezelf te houden maakte ik het uit met hem. Toen de eerste weken voorbijgingen en mijn vriendinnen onderhand wel een beetje gek werden dat ik nog steeds zo verdrietig was om Mark, besloot ik dat ik actie moest ondernemen. Op Google typte ik in: gebroken hart. Dit deed ik in de hoop blogs te vinden met verhalen waardoor ik binnen een paar minuten van mijn gebroken hart af was. Helaas pindakaas, die heb ik niet gevonden. Tijd was tenslotte mijn enige vriend op het moment. En het zou heel veel tijd kosten voordat ik over Mark heen was. Wat ik wel vond waren websites met 12 tips om van een gebroken hart af te komen en 6 tips om je ex terug te krijgen. Natuurlijk was ik geïnteresseerd en bekeek ik bijna alle websites. Wanneer ik langer dan twee seconden op de website zat, kwam er keer op keer een grote advertentie in beeld waarbij ik een boek of een abonnement kon kopen met tips hoe ik gegarandeerd van mijn gebroken hart af kwam. Ik had mijn vinger al op de muis om te bestellen, want het zou werken volgens de website, maar uiteindelijk had ik toch besloten om die websites niet te laten verdienen aan mijn verdriet. Ik ben niet de eerste persoon met een gebroken hart en zeker ook niet de laatste. Het is natuurlijk onacceptabel dat bedrijven marketingtechnieken toepassen om mensen die zich op hun aller slechtst voelen geld uit te laten geven aan lucht, want dat zijn die abonnementen en boeken natuurlijk. Niemand gaat over een gebroken hart heenkomen door e-mails te krijgen waarin staat dat je goed genoeg bent en een hobby moet gaan zoeken. Bedrijven die geld verdienen aan het verdriet van anderen zouden zichzelf diep moeten schamen en melden op hun website dat als mensen echt niet weten hoe ze met een gebroken hart om moeten gaan, ze een psycholoog moeten bezoeken. Tijd heelt inderdaad alle wonden en ik kan op het moment zeggen dat ik bijna helemaal over Mark heen ben, maar wie weet was al die tijd helemaal niet nodig als ik gewoon op dat moment dat ‘geweldige’ boek of abonnement had afgesloten.