Matrassen van Ikea zijn top
Na een half uur wachten bij de klantenservice van Ikea in Amsterdam Zuidoost ben ik aan de beurt. Ik geef aan dat ik mijn pas gekochte matras om wil ruilen omdat hij tóch niet bevalt. Dat kan bij Ikea. Ik reken mijn nieuw uitgezochte matras af inclusief de bezorgkosten, én de ophaalkosten van het oude matras. Ik vraag haar of dat brengen en ophalen in één keer gaat. Ja, dat wél. Het geld voor mijn oude matras krijg ik terug als ik mij daarna opnieuw lijfelijk bij de klantenservice meld. Ja hoor, het moet niet te makkelijk worden, dat snap ik wel. De koerier die een paar dagen daarna mijn nieuwe matras komt brengen heeft echter niet op zijn pdf’je staan dat hij mijn oude matras mee moet nemen. Dat gaat hij dus niet doen. Na een kwartier in het ongewisse over de nog te wachten wachttijd aan de telefoon met Ikea, weet een medewerker mij te vertellen dat er nóg een koerier langskomt. Nou, niet volgens afspraak, maar ik ben opgelucht dat ik niet met dat ding blijf zitten in mijn studio van 29 vierkante meter. Als de afgesproken tijdsspanne echter op zijn einde begint te lopen, maak ik mij opnieuw zorgen en bel het koeriersbedrijf. Dat heeft geen opdracht om een matras bij mij op te halen. Staat niet op zijn pdf’je. Na drie kwartier opnieuw Ikea-radio aan mijn oor geef ik op mijn frustratie te botvieren bij de meest rechtmatige eigenaar. Vooralsnog heb ik twee tweepersoons matrassen gekocht waarvan het model Mörgedal hinderlijk de toegang tot mijn keuken blokkeert.