Wie luistert naar de mbo-student?
Aan alle mbo-studenten, Heb jij het gevoel dat je mening niet serieus wordt genomen door jouw school? Dan ben je niet de enige. Ruim een op de vijf mbo-studenten geeft aan dat school hun mening niet belangrijk vindt. Dit komt naar voren uit de JOB-monitor, het grootste studentenonderzoek over het mbo in Nederland dat vandaag wordt gepresenteerd. Mijn bestuursgenoten en ik van Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) vinden dit zorgelijk. Minister van Engelshoven van Onderwijs erkent het belang van de stem van de student. Volgens haar is ‘Medezeggenschap heel belangrijk, studenten zijn immers de ervaringsdeskundigen van hun eigen onderwijs’. Dat vinden wij ook, wij zijn degene die elke dag met het onderwijs te maken hebben en verdienen dus een stem hierin. Bovendien blijkt dat meepraten ook echt werkt. Studenten zijn over het algemeen meer tevreden als de school hun mening wél serieus neemt. Als de JOB-monitor je bekend in de oren klinkt, was jij misschien wel een van de 264.532 studenten die deze vragenlijst over het mbo-onderwijs hebben ingevuld. Wat kwam er nog meer uit dit onderzoek? Studenten zijn over het algemeen tevreden over hun opleiding, gemiddeld geven zij hun opleiding namelijk een 7,1. Dit betekent niet dat er geen serieuze problemen zijn. Wist je bijvoorbeeld dat 43 procent van de mbo-studenten wel eens boeken of lesmateriaal koopt dat vervolgens nooit wordt gebruikt? Wist je ook dat een op de tien niveau-3-studenten geen lessen rekenen krijgt, en 8 procent geen lessen Nederlands? Dit soort belangrijke problemen die jullie aangeven, moeten worden gehoord. Mbo-student, wij roepen je op om je ideeën en zorgen over zulk soort problemen te blijven vertellen. Hoe kun je dat het beste doen? Elke mbo-school moet volgens de wet een studentenraad hebben, toch weet bijna de helft van de mbo-studenten (45%) niet of er een studentenraad op zijn of haar mbo-school is. Neem eens contact op met de studentenraad op jouw school of word zelf lid. Het bestuur van JOB blijft zich ook inzetten voor vakevaluaties zodat je na afsluiting van een vak je mening kunt geven over het onderwijs. Zodat meepraten onderdeel van het onderwijs wordt. Het wordt tijd om écht te luisteren naar de mbo student, te praten mét ons in plaats van over ons. Wij weten ten slotte het beste hoe het er aan toe gaat in het mbo en wat er beter kan. Roosmarijn Dam, Mbo-student en voorzitter Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs.