De toekomst (is) op het world wide web
In deze snel ontwikkelde digitale wereld lezen we steeds meer zaken die we nog niet zo lang geleden voor onmogelijk zouden hebben gehouden: zelf rijdende auto’s, natuurlijk bellende computers via Google en geplande vereenzaming door sociaal media gigant Facebook.
Het positieve effect van de snel ontwikkelende technologie op de mens
Zelf ben ik eigenlijk erg positief over al dit kunnen én de opkomst zijnde ontwikkelingen op online en technisch gebied. Positief door en mét mijn online school en opkomende cursussen, waarmee ik leerlingen en leerkrachten overal ter wereld bereik.
Mijn droom die waarheid wordt: Jongeren en kinderen overal ter wereld kunnen helpen zich verder te ontwikkelen op taal-, sociaal- en cultuurgebied. Plaats- en tijdonafhankelijk.
Hoe vaak ik niet in het begin heb mogen horen, dat ik vooral de technische kant moest uitbesteden. Hoe vaak ik niet diezelfde technologie heb verzucht en vervloekt…En, hoe blij ik nu ben, dat ik veelal zelf heb gedaan. Preach as you teach komt me nu goed van pas.
"De huidige generatie studenten denkt fundamenteel anders en verwerkt informatie anders dan hun voorgangers. Zij zijn opgegroeid in een omgeving waarin technologie volop aanwezig is. Hun hersenen zijn daardoor fysiek anders." Marc Prensky, auteur van Brain Gain. Online lesgeven is in opkomst. We lopen op landen als bijvoorbeeld de U.S.A. en Canada hopeloos achter, maar ook in (het) Nederland(s) dringt het door dat online leren en lesgeven de toekomst is.
Dé oplossing voor problemen als langere reistijden, schoolkeuzen die niet meer door plaats worden bepaald, geen uitsluiting van leerlingen die niet (zo makkelijk) naar school kunnen komen vanwege handicap of stoornis en een besparing van leertijd voor vele leerlingen. Onderwijs op maat kan geen betere invulling wensen.