Werkdruk onderwijs duurt decennialang
Leerkracht op de basisschool: mijn beroep dat zijn glans verloor door knelpunten die zich maar opstapelden naast het lesgeven. Onderwijs op maat dat niet haalbaar was door de bomvolle klassen met te veel zorgleerlingen, overkill aan administratieve taken en randactiviteiten, leerlingen van zieke collega’s die werden verdeeld over de andere klassen. Geen extra handen !!
Voor remedial teaching toen al te weinig geld en tijd. Door al die bezuinigingen werden de klassen steeds groter en de leerkracht, overbelast!! Het ooit zo glorieuze beroep basisschoolleraar is al jaren flink aangetast door onbegrip en wanbeleid vanuit de overheid. Desondanks bleef ik, door de passie en liefde gedreven, mijn gehele loopbaan lerares op de basisschool. De politiek had toen al oogkleppen op en de tijd lijkt op dat gebied stil te hebben gestaan.
Dit, terwijl de druk voor de hedendaagse leraren nóg hoger ligt: ouders en leerlingen worden steeds harder, randactiviteiten zijn alleen maar toegenomen en de werkdruk gigantisch hoog is , terwijl je als leraar nog steeds dezelfde missie hebt: kinderen normen, waarden en kennis bijbrengen. Je begeleidt kinderen pedagogisch en psychologisch in een maatschappij die steeds ingewikkelder wordt.
Ik maakte tijdens mijn veertigjarige loopbaan naast de hoge werkdruk ook continu deze obstakels mee binnen de onderwijswereld. Gelukkig beleefde ik ook ‘de kroon op het werk’ momenten die mij staande hielden. Dat was de drijfveer om in 2013 hierover een boek te schrijven om de mensen in te laten zien dat dit hectisch geworden beroep veel meer inhoudt dan alleen maar lesgeven. Dit heet hangijzer op onderwijs gebied toen en anno 2018 nog steeds als probleem geldt voor de leraren van nu.
De roep van deze strijdende leerkrachten is ook de hulproep van de zorgleerling, die smeekt om extra begeleiding en de hulproep van de hoogbegaafde/hoogintelligente leerling, die zich in de heterogene klassen gefrustreerd voelt.
Wanneer gaat de overheid eens inzien dat deze strijd, een oprechte strijd is voor het basisschoolkind?
Hoe lang nog overheid?
Ik hoop dat hun strijdschreeuw de overheid bereikt,want leraar is een prachtberoep waarmee je de basis vormt voor de volwassenen van de toekomst: hun toekomst, maar ook onze toekomst!
Blijf strijden tegen die bomvolle klassen waarin zorg- en niet -zorgleerlingen verzuipen!! Dit is geen onderwijs op maat en bezuinigingen die goed onderwijs voor het basisschoolkind in Nederland al veel te lang onmogelijk maakt. Volharden!