Overal advertenties

Marijn Benschop 6 mrt 2018

Vorig weekend was ik met mijn ouders een film aan het kijken. Een thriller, met Morgan Freeman, waar hij een meisje redt van kidnappers na een lange zoektocht. In het algemeen een zeer leuke film, maar door vele onderbrekingen wordt de spanning er geheel uitgehaald. Hoe komt het dat de televisiemaatschappijen zoveel reclame tussen de films uitzendt, zonder dat het publiek er wat aan doet?

Als we televisie kijken, worden veel processen in ons brein uitgeschakeld. We werken op een minimum, en laten de informatie over ons heen spoelen. Sommige mensen zien reclame als een goed moment om even de benen te strekken of wat nieuws te eten of te drinken te pakken. Veel mensen blijven echter zitten en doen kennis op over de nieuwe Dentastix, terwijl ze zelf niet eens een hond hebben. Ook buiten de tv zien we overal reclamespotjes naar binnen sluipen. Vooral bij relatief nieuwe platformen komt dit voor. Hoe vaak gebeurt het niet dat je een video wil laten zien aan iemand op Youtube en er eerst een reclame afspeelt? Maakt dit Youtube totaal onbruikbaar? Natuurlijk niet. Maar het werkt wel op de zenuwen van alle gebruikers, tot op het punt waar bijna iedereen ad-block heeft geïnstalleerd. Vervolgens verdient YouTube er ook niets aan.

Toch moet er een goed medium te vinden zijn waar zowel de kijker als de zender zijn zin krijgt. Allicht is het een goed idee voor de kijker om vooruit te kunnen kijken wat betreft reclames, zodat ze de content die ze daarna willen zien aan een stuk door kunnen "bingen".

Uiteindelijk moeten we wel onthouden dat het komt door de reclames dat wij bij onze geliefde media kunnen komen. Zonder de advertenties kunnen veel platformen immers niet bestaan. Misschien is het daarom wel goed om af en toe genoegen te nemen met een ANWB-reclame, en te genieten van de film die erna komt.