Tikkies terugbetaalfeest
Het cadeau voor de jarige job van deze keer voorschieten, een etentje betalen of de festivalkaarten bemachtigen. Dat neem jij wel voor jouw rekening. Dan is het maar geregeld. Altijd gevolgd door het grote terugbetaalfeest. Wat je ook gekocht hebt, geld terugvragen is al-tijd feest. Je hoort dan nog net geen diepe zucht door de terugbetalers – dat kan ook niet via Whatsapp, maar zo stel ik het me voor.
Het kost namelijk enórm veel moeite om het rekeningnummer van iemand te moeten vragen, of opzoeken én invoeren. En dan heb ik het nog niet eens over het steeds opnieuw te moeten sturen van jouw rekeningnummer naar degene(n) waar je nog geld van krijgt. Wat een ellende, die extra kliks. Daar hebben we toch helemaal geen tijd meer voor.
„Kan je anders niet even een Tikkie sturen?” Voor juni 2016 had niemand deze vraag begrepen. Nu weet iedereen wat we hiermee bedoelen. Oplichters maken hier dankbaar gebruik van: onlangs probeerden zij via een phishingwebsite, (bijna) identiek aan die van Tikkie, bankgegevens van onder meer Marktplaatsgebruikers binnen te hengelen. De Fraudehelpdesk waarschuwde voor de vervalste website en bespreekt de werkwijze van de oplichters. Advies om oplichting te voorkomen komt eveneens aan bod. Het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurde. Eind oktober maakten twee tieners uit Oosterhout 20.000 euro buit door gebruik van – jawel – dezelfde methode. Maakt dat betalen via Tikkie onveilig? Niet per se. Het betekent wel dat je goed moet blijven opletten als je online aankopen gaat betalen, in dit geval vooral op Markplaats.
Maker ABN Amro heeft met de jonge app al meer dan één miljoen gebruikers verzameld. Alleen willen de banken graag dat we betalingen helemaal via onze eigen bank doen – best logisch. Zonder de app van ABN Amro als tussenstap dus. Sinds kort kunnen we daarom via de mobiel bankieren apps van onder andere ING en Rabobank soortgelijke betaalverzoeken delen.
Deze nieuwe manier van terugbetalen is blijkbaar wat we nodig hadden. Het opgebouwde adresboek in jouw mobiel bankieren app verzachtte al enigszins die opzoek- en verstuurpijn. Toch zijn apps als Tikkie pas echt de kers op de taart. Geen gedoe: gewoon één berichtje delen en klaar is kees. Voor zowel terugvrager als –betaler. „Uhmm, kan je weer een nieuwe maken? Deze is dus al verlopen…” Nóg maar een Tikkie sturen. Misschien een idee voor de makers om het twee-weken-terugbetaal-limiet te verlengen, voor ons gemak.