GeSchipholde Nachtrust
Op Schiphol mogen er 32 000 vluchten per jaar in de nacht landen. Omdat de nachtperiode bij Schiphol tussen 23.00u en 7:00u valt, betekent dat er gemiddeld 88 vluchten per nacht kunnen plaatsvinden. Dat is gemiddeld een vlucht per 5 minuten. En voor de omwonenden betekent dit dat zij elke 5 minuten mogen worden gestoord in hun slaap. De hele nacht door.
Bijvoorbeeld, de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan, die pal over Amsterdam Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen voert, werd in 2016 33.221 keer gebruikt. Daar woon ik en duizenden andere die in hun slaap worden gestoord. Vele omwonende denken dat ze niets kunnen doen om de situatie te veranderen. Voor mij duurde het jaren voor dat ik erachter kwam dat ik een klacht kan indienen bij BAS, Bewoners Aanspreekpunt Schiphol. Helaas heb ik later begrepen dat het enige wat ik met mijn klachten bereik is dat ze een deel uitmaken van de statistiek. Daarom kiezen ook velen ervoor om geen klacht in te dienen. Zoals de clusterverwantwoordiger bij de Omgevingsraad Schiphol voor het formuleert: ” Zolang concurrerende vliegvelden in Europa ook nachtvluchten toestaan is er ook nauwelijks draagvlak te vinden bij de landelijk politiek (die er uiteindelijk over gaat) voor een nachtsluiting.”
Het Parool schreef 25 augustus 2016 dat een onderzoekcommissie staatssecretaris Sharon Dijksma van Haegen van Infrastructuur en Milieu vonden dat “de gehanteerde rekenmethode schat de geluidswinst volgens de commissie bij de start te rooskleurig in”. In Volkskrant 20 oktober 2017 werd het beschreven hoe Schiphol rekent met methoden die in zijn voordeel werkt. De nachtrust van duizenden is geSchiphold. In de publicatie ”Slaapverstoring door vliegtuiggeluid” door RIVM wordt een aantal negatieve gevolgen voor de gezondheid vastgesteld. De vraag is: durft de overheid iets eraan te doen? Is het de mens of de economie die de nieuwe gemeenteraad op de eerste plek zet?