Een maatje meer of minder

Metro 30 jan 2018

Geschreven door: Joy Robinson

Populair moeten zijn is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Waar de één 91.260 Instagram volgers heeft, heeft de ander er 116. Er is een beeld ontstaan dat het aantal volgers op Instagram iets zegt over jou als persoon. Over jouw communicatieve vaardigheden, je zorgzaamheid en loyaliteit. Niets is minder waar.

Tegenwoordig zijn er ook nog eens (online) cursussen te volgen over hoe je populair kan worden, dat vervolgens resulteert in het kopen van Instagramvolgers of de nieuwste kledingtrends. Een echte marketingstunt, zo zou ik het benoemen.

Hoe heeft het toch zo ver kunnen komen? Het gebruik van social media is de afgelopen jaren flink gestegen. Met Kim Kardashian en haar zusters als social media leiders is het beeld van deze kanalen flink veranderd. Opgespoten billen, lippen en een wespentaille lijken meer te zeggen over je persoonlijkheid dan ooit te voren.

Het is jammer dat vooral veel jonge meiden het idee hebben dat zij zich moeten vergelijken met anderen voordat zij geaccepteerd (denken te) worden. Je bent wie je bent en daarbij zou je populariteit niets uit moeten maken. Voor mij is het de afgelopen jaren zelfs sterk duidelijk
geworden dat je meer kan hebben aan één goede vriend(in) dan tien die beweren dat te zijn maar je laten vallen als het aantal Instagram volgers afneemt.

Social media dient voor mij als communicatiemiddel. Het zijn voor mij applicaties om makkelijker in contact te komen met mensen die ik niet dagelijks kan zien. Een maatje meer of minder maakt mij niet uit. Zo lang ik weet dat zij met mij willen omgaan om de juiste reden(en). Om die reden voel ik mij met mijn 440 volgers op Instagram dan ook rijkelijk gezegend.