Privacy, hoe makkelijk je het verliest

Metro 17 dec 2017

Geschreven door: Julia Kroonen

Na lang geleefd te hebben, heeft mijn telefoon het onlangs toch begeven. Een nieuwe kopen vond ik te duur, dan toch maar een reparatie! De laatste tijd is het concept ‘’zelf meekijken met de reparatie’’ erg populair. Ik ging meteen op onderzoek uit. Met dit concept kun je precies zien wat er met jouw telefoon gedaan wordt tijdens de reparatie en blijft je privacy behouden. Of toch niet?

Natuurlijk niet! Wanneer je afrekent, sta je met je gegevens in het systeem van het bedrijf. Nou, dit is toch nog niet zo erg zou je denken. Nee, dat is het ook niet. Tenminste, als er niks met die informatie wordt gedaan. Hoe kunnen wij als klanten dat weten? Juist, dat weten wij niet. Dat weten we pas als het fout gaat. En ja, dit gaat wel eens fout. Stel je eens voor: je komt thuis na de reparatie van je telefoon. Even Facebook checken. Hey, een nieuw vriendschapsverzoek. Komt me wel bekend voor, was dat niet die eigenaar van dat bedrijf waar ik net geweest ben? Hoe weet die man mijn naam? Ik heb me niet aan hem voorgesteld. Hoe kan dat nou?

Onopvallend, is dit een inbreuk op je privacy. Vooral, als deze man je berichtjes gaat sturen die niets met de service van de zaak te maken hebben.  Ik zit helemaal niet te wachten op dit soort appjes, ik wil alléén mijn telefoon laten repareren. Ik denk dat ik dat dan toch maar ergens anders laat doen!