Black Friday
Beste consument,
Vandaag is het Black Friday. Wat dat is? Ja, dat vroeg ik mij ook af toen ik vanmorgen mijn mailbox opende. Het was Black Friday alom. Eerst dacht ik nog dat tijdens mijn slaap de Derde Wereldoorlog was begonnen. Maar dat verklaarde niet de aansporende toon en schreeuwerige LETTERGROOTTE en interpunctie (!!!) die commerciële organisaties bezigen in hun jacht op potentiële klandizie.
Was er een dag in het leven geroepen om solidariteit te betuigen met de minder gefortuneerden in onze samenleving? Na al het geroeptoeter over Oudhollandsche tradities en aantasting van onze identiteit leek me dat een bewonderenswaardig initiatief. Mooi dat de middenstand zich eens van zijn ethische kant laat zien, dacht ik nog.
Maar nee, Black Friday is een Amerikaans verschijnsel om consumenten door middel van speciale aanbiedingen te bewegen hun dollars lekker richting detailhandel te laten rollen.
Ik lees dat de boel al flink uit de hand is gelopen in Amerika en Engelan. Ik denk aan de voormalige Drie Dwaze Dagen velen naar Hollands duurste warenhuis togen om grauwend als pitbulls, duwend, trekkend en wild om zich heen slaand die laatste merkshawl van €89,95 te bemachtigen.
Nou vraag ik u, consument: is dit waar u op zit te wachten? Een dag waarop u nog meer dan gebruikelijk wordt verleid om producten te kopen die u helemaal niet nodig heeft en zich na aanschaf afvraagt of u het überhaupt wel wilde hebben? Als het antwoord op bovenstaande vragen ja luidt, dan feliciteer ik u dat ook dit importfenomeen de oceaan is overgewaaid.
Maar als u in plaats van in uw mailbox of folderpakket eens diep in uzelf kijkt, ergens op het raakvlak van gevoel en geweten, vindt u dan ook dat we dit bijproduct van de globalisering node kunnen missen?
Kunnen we met elkaar een nieuwe definitie van deze dag bedenken? Ik doe een voorzet. Black Friday: een dag in de westerse wereld waarop we even zijn vergeten dat er meer op aarde is dan ‘ik, mijzelf en mijn’, de detailhandel triomfeert en het milieu, kinderen in lagelonenlanden en gemeenschapszin en uiteindelijk wijzelf de grote verliezer zijn.
Bij nader beschouwing is de naam Black Friday uitermate goed gekozen. Maar, geachte consument, gelukkig bepaalt u en u alleen uiteindelijk of en hoe u uw geld uitgeeft, niet alleen vandaag, maar ook op Cyber Monday, Aswoensdag, Witte Donderdag, paarse vrijdag, roze zaterdag, en alle blauwe maandagen van uw verdere bestaan. En zo eindigt deze column toch nog positief!