Bankieren anno 2017
Wekelijks regel ik mijn bankzaken online zoals veel mensen dat doen. Meestal let ik niet op de polls of korte teksten die je doen verleiden om nog een extra rekening te openen, maar vorige week opeens wel. ‘Goedemorgen, u heeft vandaag vast wel meer te doen. Daarom willen we dat u snel en eenvoudig vindt wat u zoekt’. Niks mis mee, zou je denken. Er is echter wel degelijk iets mis.
Ik postte dit bericht op de social media door mijn persoonlijke visie op deze tekst toe te lichten met: ‘Als je een dag vrij bent moet je je zorgen gaan maken, ik ben snel weer weg’. Vervolgens kreeg ik een reactie van een medewerkster: ‘Iedereen heeft tegenwoordig haast. Maar ik ben blij dat jij nog een vrije dag hebt Niels’.
In mijn beleving de meest slechte reactie die je kunt geven. Deze bank slaat volledig de plank mis door het algemene gedachtegoed ‘iedereen heeft haast’ dat onder de mensen leeft, te normaliseren. Natuurlijk is het handig om snel bankzaken te doen zodat er efficiënt kan worden omgegaan met tijd en waardoor er nog meer winst behaald kan worden. In die context gaat de tekst hand in hand met de tijdgeest waarin we nu leven. Maar een bank heeft als instituut ook een verantwoordelijkheid naar de mensen, of in dit geval klanten.
Wanneer je maar lang genoeg naar elkaar roept dat we het druk hebben, wordt het vanzelf waarheid. Maar schieten we iets op met die drukte? Een bank zou er ook voor kunnen kiezen om een voorbeeld te zijn. Minder de focus op de waan van de dag waarin men leeft en meer een authentieke positie in deze tijd. De medewerkster zal met al haar goede bedoelingen de reactie geplaatst hebben op de social media, maar ze laat wel zien dat haar bank geaccepteerd heeft dat er haast bij geboden is. Iedereen heeft haast en daar moeten wij ons maar bij neerleggen.
Als experiment wil ik binnenkort wel eens in slow motion bij mijn bank binnenlopen en heel vertraagd mijn wensen uitspreken voor een nieuwe spaarrekening. Misschien word ik dan wel weggestuurd met als uitleg: ‘U heeft niet genoeg haast, wij hebben geen tijd voor u’.
Je zou als bank bijvoorbeeld mensen kunnen aanmoedigen om meer tijd vrij te maken voor zichzelf zodat ze ook de rust hebben om naar hun eigen spaarrekening te kunnen kijken. Een beetje tegendraads, want dan verander je direct ook het gedrag van de klant en dat wil de klant natuurlijk niet. Een lastig dilemma voor de bank, niet voor mij.