Innovatie?! Ga een boek lezen man…
Geen dag op mijn opleiding (HBO Journalistiek) gaat voorbij, zonder dat twintig keer het woord innovatie wordt gebruikt. De ophitsing rondom innovatie is zo dwangmatig, dat zelfs de meest fanatieke fetisjist zich achter de oren krabt en zich afvraagt of het wat minder kan.
De journalistiek worstelt met de digitale revolutie. De huidige generatie journalisten kan het niet bijhouden en daarom moeten de frisse hoentjes, ik dus, met een oplossing komen voor het vernieuwen van de ‘uitstervende media’.
Ik ga ervanuit dat mijn opleiding niet de enige is die streeft naar innovatie. Alleen is de angst rondom het ‘niet digitaal zijn’ zo groot, dat het in elke les voelbaar is. Alleen vandaag is het woord innovatie tijdens een les over onderzoek naar innovatie meer dan dertig keer gebruikt.
Het ironische van deze les was – die de innovatie-gerelateerde lessen van voorgaande jaren goed weerspiegelt – dat de leraar het digitale bord niet aankreeg en dat de gegeven voorbeeldonderzoeken gedateerd waren. Een daarvan onderzocht of sociale media nuttig konden zijn voor de journalistiek, hé 2014 belde net, ze willen hun onderzoek terug!
Daarnaast moest er gezocht worden naar informatie op bepaalde platformen. Prima, maar veel verslagen waren verjaard en sloten niet aan bij de huidige problemen. Een lesje innovatie kan werken, maar geef dan wel correcte handvaten.
Achter elke digitale trend aanlopen is onnodig. Vaak is het na een jaar weer geschiedenis. De Snapchatbril was voor de zomer helemaal hip, nu hoor je er niemand over.
Moet innovatie digitaal zijn?
Jongeren worden overprikkeld omdat er overal digitalisering is. Voeg een opleiding, een baan en druk van de prestatiemaatschappij toe en daar is de burn-out. De helft van de scholieren bleef in 2016 thuis vanwege teveel stress.
De journalistiek moet innoveren door jongeren van het beeldscherm af te halen. Waarom is er geen ludiek en gratis nieuwsblad voor jongeren? Het functioneert tenminste omdat er geen wifi of databank nodig is, het doorbreekt de filterbubbel waarin jongeren leven dankzij de algoritmes van het internet en het beste; consumeren van nieuws wordt iets rustgevends, geen clickbait of 140 tekens, maar luchtige artikelen met inhoud die jongeren aanspreken en zo digitale burn-outs voorkomen. Dat is innovatie!