Orkaan Hennie of het verhaal van fipronil
Het is een storm in een glas water. Een storm die rustig begint, maar steeds krachtiger en krachtiger wordt totdat de storm orkaankracht heeft bereikt. Orkaan Hennie, zullen we hem noemen. Orkaan Hennie heeft een ware ravage aangericht in het land van de kippenboeren.
Wat is er nu eigenlijk aan de hand? Een bedrijf uit Barneveld dacht een wondermiddel uitgevonden te hebben tegen bloedluis, dat een ware plaag is voor leghennen. Het middel bevatte onder andere eucalyptus, zodat het lekker rook. De lekkere geur verdoezelde het feit dat er ook fipronil inzat. En dat is een verboden middel.
Dat bedrijf heet ChickFriend, een naam die meer doet denken aan een bedenkelijk escortbureau. Onze kippenvrienden uit Barneveld hadden niet aan hun klanten verteld dat ze fipronil gebruikten.
Volgens de WHO is fipronil ‘matig giftig’. Dat wil zeggen, het is niet gezond, maar als je het in lage doses binnen krijgt ga je er niet dood aan. In verschillende landen wordt er verschillend over gedacht. In België mag 140 keer zoveel fipronil in de eieren zitten als in Nederland.
Hoe komt dat? In Nederland gaat met uit van de ‘acceptable daily intake’ of ADI, de hoeveelheid die je elke dag voor de rest van je leven binnen zou mogen krijgen zonder gevaar voor je gezondheid. Alsof we de rest van ons leven fipronil eieren zouden eten.
België gaat uit van de acute veiligheidsnorm, dus wat je op incidentele basis maximaal aankunt.
Het lijkt er op dat we, zoals hoogleraar diergeneeskunde Frans van Knapen zegt, last hebben van chemofobie. Als er ook maar de suggestie is dat er iets mis is met een bepaald product laten we het massaal staan. In 2011 was er een uitbraak van de E-coli bacterie die op Nederlandse komkommers zou zitten. Dit leidde tot een totale ineenstorting van de verkoop van komkommers, terwijl de bacterie afkomstig bleek van taugé. Het idee alleen al is genoeg, als er eenmaal een negatief beeld is blijft dat hangen.
Alle ophef heeft de eiersector een enorme schade opgeleverd. De LTO verwacht dat de schade ‘honderden miljoenen’ zal bedragen. De imagoschade is niet te becijferen.
Wie gaat die rekening betalen? De rekening zal gepresenteerd worden aan ChickFriend, daar zal weinig te halen zijn. Er wordt onderhandeld met de overheid over compensatie voor de getroffen boeren. Oftewel, uiteindelijk zijn de consumenten, u en ik, het kind van de rekening.
En dat alles voor een storm in een glas water.