Een vleugje liefde
‘Waarom zou je brood bij de bakker halen? Brood is brood. Daarbij is de supermarkt veel goedkoper’, hoor ik mensen zichzelf vaak hardop afvragen. Het klopt, technisch gezien is er weinig verschil tussen brood uit de bakkerij en brood van de supermarkt. Bakkers maken een mengsel van meel, water, gist en zout, kneden het, laten het een paar keer rijzen en bakken het. Brood is inderdaad brood.
De bestelling van mevrouw Lempsink. We kennen hem allemaal uit ons hoofd. Eén halfje roggestoet en twee halfjes tarwe bus. Rond een uurtje of acht komt ze het ophalen, elke week weer. Of het nu regent, stormt of hagelt buiten, ze loopt altijd met een grote glimlach op haar gezicht de bakker binnen. ‘Goedemorgen, mevrouw Lempsink’, roepen we dan in koor.
Elke kerst krijgen we allemaal een roos van mevrouw Lempsink. Verpakt in transparante folie en versierd met een kleurige strik. Een hartverwarmend bedankje voor onze vanzelfsprekende diensten. Dit soort mooie gebaren krijgen we vaker, in de vorm van een kaartje of een pakje Mentos. Vaak is het een lieve glimlach of een dankjewel waarmee mensen hun waardering tonen.
Mijn eerste werkdag bij de bakker stond ik versteld van het contact tussen mijn nieuwe collega’s en de klanten. Hoe druk het ook was, er was altijd tijd voor een praatje. Soms ging het over simpele dingen als het weer, maar nog vaker over persoonlijke onderwerpen. Mijn collega’s wisten precies wie er een kindje had gekregen, wiens vrouw in het ziekenhuis lag en wie verhuisd was. Ze kenden vrijwel alle namen en bestellingen uit hun hoofd. En – geloof me – dat zijn er heel wat. Het waren een stukje oprechte interesse en een vleugje kneuterige gezelligheid die de ruimte vulden met blijdschap.
De eerste dag was ik behoorlijk onder de indruk. Ik vroeg me af hoe ik ooit al die gegevens in mijn hoofd zou krijgen, hoe ik me daar überhaupt op kon focussen als ik ondertussen tien andere dingen moest doen. Nu, zo’n twee jaar later, zie ik hoe natuurlijk het me is afgegaan. Wanneer je belangstelling toont en mensen met een brede lach ontvangt gaat de rest eigenlijk vanzelf. Stukje bij beetje kwam ik meer over de mensen te weten.
Ik heb het grootste verschil tussen brood in de bakker en brood van supermarkt ontdekt. Dat is niet alleen de kwaliteit, versheid, smaak en diversiteit. Binnen de bakkersdeuren is het een vleugje liefde waarmee we ons bovenal onderscheiden. Liefde voor én van de klant. De smaak van dat ingrediënt is met geen machine na te maken.