Dorpspomp Hilversum
Ik ben slachtoffer van de dodelijke cocktail slapeloosheid-komkommertijd. Een van de symptomen is dat ik mij enorm druk maak over kleine dingen, terwijl de grote aan mij voorbij lijken te trekken. Een luxeprobleem, maar ik kom er niet vanaf. Wat niet helpt is dat onze mediamaatschappij aan dezelfde welvaartsziekte lijdt. Bij WNL op de radio ging het de afgelopen nacht bijvoorbeeld over de Zomerondernemer. Gewoon een hondentrimster hoor, maar omdat het zomer is noemen we het Zomerondernemer. Zelf ben ik het hele jaar ondernemer, maar ik begrijp het wel.
Komkommertijd dus. Eén van de recente stokpaardjes van Hilversum is het aan het woord laten van ‘de regio’. Bij WNL doen ze dat omdat ‘de luisteraar door de week geen tijd heeft om al het regionieuws te volgen’. Dus bellen ze in het holst van de nacht het plaatselijke sufferdje van Culemborg om te vragen waarom de hele stad volhangt met koekoeksklokken. Hartstikke leuk Culemborg en vlakbij Hilversum, maar geen intercitystop en dus de regio, waarmee de media alleen de eigen obsessie met de Randstad weer eens benadrukt.
De top van de ijsberg van komkommers is de Tour de France. De mussen vallen van het dak in Frankrijk en de renners tegen het asfalt, maar het is volgens kenners een saaie Tour. Niet-kenners weten dat al jaren en kijken niet, al was het maar omdat de Tour finisht wanneer Wakker Nederland in de file staat. Maar dorpspomp Hilversum gaat er aandacht aan besteden omdat er niets anders op tv is, en heel Nederland spreekt over die ‘saaie’ Tour. Zelfs RTL Boulevard, terwijl de MINI Cooper van Bridget Maasland net is gestolen. Praten over iets dat je niet gezien hebt, dat noemen ze in Culemborg trouwens ‘roddelen’.