Graham Lock: genie of gedateerde vegetariër?

De hoogleraar filosofie, Grahame Lock, is er van overtuigd dat het onderwijs niet werkt zoals het hoort. Lock vindt dat leerlingen geen individuele ontwikkeling ondergaan tijdens hun schoolcarrière, maar alleen worden voorbereid op de toekomst. De jongeren economisch nuttig nuttig maken, dat is het doel van het onderwijs volgens Lock. Dit blijkt onder andere uit het taalonderwijs. ‘’Dat is tegenwoordig vrijwel uitsluitend gericht op het leren gebruiken van de taal. Op praktisch nut dus. Belangrijk maar eenzijdig. Want taal heeft ook een esthetische, poëtische kwaliteit.’’, aldus Lock. Maar in de maatschappij van vandaag heb je weinig aan de esthetische kant van taal. Hier moet je het onderwijs niet de schuld van geven, maar de maatschappij in het algemeen. Het onderwijs past zich alleen maar aan.
En is het wel zo erg dat jongeren van tegenwoordig geen gedichten meer lezen? Wie zal het weten? De behoefte van poëzie is ook grotendeels verdwenen. Als poëzie zo verrijkend was als meneer Lock beweert, waarom besteedt de jeugd er dan geen tijd aan? Het is heel makkelijk om toegang te krijgen aan een gedicht, maar er wordt gewoon niet naar gekeken omdat je er geen ‘’rijker mens’’ van wordt, waar Lock van overtuigd is. Ik zou zeggen dat het onderwijs geen gezapige koeien creëert, maar juist een lekkere biefstuk waar heel de maatschappij van kan genieten, behalve de gedateerde vegetariërs van de samenleving zoals Lock.