Influencermarketing in een notendop
Tegenwoordig is influencermarketing helemaal hot & happening. Omdat influencermarketing een manier van nu is, willen bedrijven steeds vaker een influencer inzetten. We hebben de term allemaal weleens gezien, maar wat is influencermarkting eigenlijk? En wat zijn de voordelen?
Wat is influencermarketing?
Het woord influencermarketing kan worden opgesplitst, namelijk in influence(r) en marketing. We beginnen bij het eerste woord: influence(r). Influence staat voor invloed en de mate waarin iets of iemand impact heeft. Een influencer is een persoon die de mogelijkheid heeft om anderen te beïnvloeden. Denk hierbij aan het beïnvloeden van emoties, maar ook meningen en zelfs het gedrag van anderen. De influencer kan ook een groep personen zijn.
Er zijn verschillende redenen waarom iemand een influencer kan zijn. De influencer kan een enorm bereik hebben, wat gunstig is als het doel is om zoveel mogelijk mensen te bereiken. De influencer kan ook juist een heel specifiek bereik hebben, wat fijn is voor bedrijven die graag een specifieke doelgroep willen bereiken. Er zijn in Nederland heel wat vloggers die een potentiële influencer kunnen zijn. Tegenwoordig is het mogelijk om van vloggen je werk te maken. Influencermarketing heeft hier zeker een rol in gespeeld. Je ziet bijvoorbeeld steeds vaker dat bekende vloggers reclame maken voor bepaalde producten.
Door als bedrijf influencermarketing in te zetten, maak je gebruik van het bereik en de mogelijkheid om te beïnvloeden. Wel is het belangrijk om in zee te gaan met een influencer die bij jou als bedrijf past. Wanneer een sportvlogger bijvoorbeeld make-up gaat promoten… Komt niet echt overeen, toch?
Voordelen
• Een influencer met een groot bereik heeft het vertrouwen gewonnen van zijn/ haar volgers. Wanneer een voor jou te vertrouwen persoon vertelt over een nieuw product zal je dat sneller aannemen dan een reclamespotje op tv;
• Het is een makkelijke manier om de juiste doelgroep te bereiken. Wanneer je als bedrijf weet wat jouw doelgroep is, is het enige wat nog moet gebeuren een match vinden met een influencer die met jou samen wil werken;
• Het is een goedkope manier van marketing. Wanneer je een samenwerking aangaat met een influencer met een iets minder groot bereik, kan je deze influencer vaak al tevreden stellen met een beloning (goodiebag, toegang tot evenement, etc.).
Influencermarketing is dus hot & happening en ook nog eens effectief. Hoe denk jij over deze manier van marketing? Laat het me weten!