Bij een open vereniging voelt iedereen zich thuis

Op dit moment kampen verschillende verenigingen en stichtingen met een aantal veelvoorkomende problemen. Een korfbalvereniging waar de ledenwerving gestaag loopt of een voetbalvereniging wiens imago steeds minder goed wordt in de omgeving. En dan moeten we het aantal vrijwilligers wat terugneemt binnen een jeugdstichting niet vergeten. En ohja, sponsoren vinden blijkt echter onmogelijk voor materiaal bij een tennisvereniging.

Maar daar is tegenwoordig een oplossing voor, de populaire term: de ‘open’ club filosofie. Hieronder staan drie belangrijke kenmerken van een ‘open’ club:

• Een ‘open’ club kenmerkt zich als een centrale ontmoetingsplek voor iedereen in de omgeving. Het heeft in tegenstelling tot de meeste verenigingen op dit moment een zogenoemde open houding. Geen accommodatie uitsluitend voor eigen leden, maar een centrale ontmoetingsplaats voor iedereen die in de buurt woont. Dus niet alleen voor de eigen leden. Buurtbewoners, ouders, trouwe supporters van de vereniging of stichting, verre familieleden, sponsoren (en ga zo maar door) zijn altijd welkom.

• Daarnaast kenmerkt een ‘open’ club zich als erg ondernemend. Door creatieve ideeën, die daadwerkelijk worden uitgevoerd, kan een vereniging of stichting tactische samenwerkingen aangaan met organisaties en/of andere verenigingen of stichtingen. Hierdoor is jouw ‘open’ club voor veel meer doelgroepen in de omgeving betekenisvol. De accommodatie van de vereniging of stichting kan bijvoorbeeld één avond in de week gelden als buurthuis, waar gegeten kan worden, maar waar ook leuke spellen gespeeld kunnen worden. Het belangrijkste is dat alle ouderen in het gezelschap van elkaar zijn. Een tweede optie is de accommodatie van bijvoorbeeld een sportvereniging één keer per week laten gelden als ontmoetingsplek waar kinderen uit de omgeving veilig samen kunnen sporten in de buitenlucht.

• Tot slot vindt een ‘open’ club het belangrijk om zich in te zetten voor de buurt om zich heen. ‘Hoe kunnen wij bijdragen aan de maatschappelijke doelen?’ Dit gaat vooral om creativiteit. Je kunt denken aan een gezonde kantine. Geen frituur, chips en snoep meer verkopen, maar het ongezonde eten ruilen met appels, bananen en peren. Andere voorbeelden zijn: een veilige sportomgeving, afvalscheiding en vrijwilligersprogramma’s. Het belangrijkste is: denk out of the box.

Is een ‘open’ club volgens jou dé manier om in een beter daglicht te staan voor een vereniging of stichting in Nederland? Ik ben benieuwd.