Om gek van te worden
Je kent het wel, de irritatie wanneer er weer een reclame komt. Ik was laatst een film aan het kijken op de bank met een bakje chips toen er na ongeveer een half uurtje weer reclame was van 10 min en dat net tijdens een heel spannend stuk. Dus zapte ik maar naar een andere zender. En ja hoor, ook weer reclame. Tijd voor een refill van mijn bakje chips.
Ik ging me afvragen waar reclame nou eigenlijk voor diende. Blijkbaar is het dus de bedoeling van reclame om mensen te overtuigen van hun product om het te kopen. Ik snap het helemaal van die mensen. Ze zullen wel gedacht hebben: laat ik eens op een super spannend moment een reclame er doorheen gooien. Als ik hun was had ik dat ook gedaan. Ik heb maar eens opgezocht hoe lang nou eigenlijk zo’n reclame mag duren. Volgens artikel 3.8 van de Mediawet van 2008 mag er in een uur uitzendtijd 12 minuten aan reclame zijn. Toen ik dit las vond ik het eigenlijk helemaal niet zo erg. 12 minuten verspillen aan reclame, dat valt toch wel mee of niet dan?
Wat me de laatste tijd opvalt is de hoeveelheid reclame op papier. Afgelopen weekend kregen we thuis de post. De postbode kreeg zelfs de post niet door de brievenbus, terwijl die van ons zeker niet klein is. Het was een heel dik pak papier. Maar ook dit snap ik wel. Ze moeten toch op een of andere manier hun spullen verkopen. Wat ik ook heel slim vind, is dat mensen bomen kappen en dan folders maken met red de bomen bijvoorbeeld.
Voor mij, de slimste vorm van reclame is de bekende “spam mail”. Op het moment dat je ergens een account aanmaakt krijg je meteen een mail met hartelijk welkom bij ons. Na verloop van tijd kom je nooit meer op die site en krijg je nog steeds mailtjes. Ik vind dit erg handig, want je wordt er steeds weer aan herinnert dat je daar nog een account hebt en je daar iets moet kopen. En als je je dan wilt afmelden moet je zo goed kijken onderin de mail, dat je helemaal met je ogen moet gaan knijpen om te zien waar je je moet afmelden. Maar ook dit helpt enorm met een product kopen.
Ik heb toch maar de conclusie getrokken dat reclame een en al bullshit is.