Katsjing….spaaracties!

Voetbalplaatjes, wuppies, troetels, beesies, poppetjes, funky beans, superdieren. Ieder kind weet wat dit zijn. Het zijn de bekende supermarktcadeautjes die je krijgt als je boodschappen doet voor een bepaald bedrag. Deze supermarktcadeautjes worden vaak al snel een rage onder de kinderen. Maar er zijn ook zo’n krankzinnige volwassenen die het kind weer in hun naar boven willen halen en daarom ook maar mee doen met deze rage.

Bijna elke supermarkt heeft wel een geweldige spaaractie: spaaracties voor kinderen, maar ook spaaracties om spaarpunten te verzamelen en om korting te krijgen op alles wat je maar kunt bedenken. De meeste mensen hebben daarom ook een dikke portemonnee bij zich. De portemonnee zit niet vol met ontiegelijk veel geld, maar met een enorme stapel aan pasjes. Je zou maar spaarpunten missen en dan heb je op het einde van de actie net niet die volle spaarkaart. Maar de meeste mensen weten nog niet eens hoeveel spaarpunten ze eigenlijk op hun pasje hebben staan of wat je met deze spaarpunten kunt doen. Wat heb je dan aan die spaarpunten?
Al deze spaaracties zijn gewoon een marketingtruc. Want jij wilt toch die spaarkaart vol krijgen? Jij wilt toch ook dat je neefje alle voetbalplaatjes heeft? Nou dan, zie je wel dat het werkt. Je gaat extra veel kopen in deze winkel om alles van deze spaaractie bij elkaar te krijgen. Maar vaak is dit erg moeilijk en heb je op een gegeven moment veel dubbele voetbalplaatjes of wat je aan het sparen was. Dit is juist weer zo’n truc, want van sommige van die voetbalplaatjes zijn er veel in omloop en van andere voetbalplaatjes zijn er weinig en daardoor moeilijker te krijgen. Daarom blijf je maar veel in die winkel kopen om dat ene supermarktcadeautje wat je nog moet te krijgen. De winkels maken hier extra veel winst mee. Ook maken deze winkels extra winst met de extraatjes die je bij deze spaaractie erbij kunt kopen, zoals dat geweldige stickerboek.

Jij denkt waarschijnlijk elke keer als er een nieuwe spaaractie is: ach wat leuk dat er weer een nieuwe dingen zijn om te sparen. Maar hier denken deze winkels helemaal niet over na. De winkels denken alleen maar: katsjing!, weer meer inkomsten. Deze winkels hebben deze spaaracties alleen maar voor meer inkomsten.Dus ik zeg hup naar de appie om die plaatjescollectie bij elkaar te krijgen!