Starbucks koffie: voor smaak of status?
Als verklaring voor het delen van foto’s en video’s op social media geven we veelal aan dat we onze vrienden en familie ermee graag op de hoogte willen brengen van onze leuke momenten.
Maar als dat zo is, dan vraag ik me af wat de functie is van die typische foto van de autosleutels, die toevallig altijd van het merk Audi, BMW of Mercedes is. Niet om ons te laten weten dat hij of zij gaat rijden, neem ik aan. En hoe leggen we de populariteit van de Starbucks koffiebeker op social media uit? Ben ik de enige die niet zo gefascineerd is van de naam die ze op de beker schrijven?
Als het doel van social media is om onze leuke momenten te delen met onze contactpersonen, dan kan ik ook moeilijk verklaren waarom dat meisje uit mijn lijst Snapchat video’s plaatst waarin ze wat met haar hoofd draait en ondertussen haar—met donkerrode lippenstift gekleurde—lippen ”sexy” poseert. Sorry, ik hoef niet de 11e te zijn die jou vertelt dat je er goed uitziet.
En dan hebben we nog die persoon die trots is op zijn gezonde leefstijl, en daarom (bijna) elke maaltijd fotografeert, en voor onze kennis er vaak nog bij vertelt hoeveel gram eiwitten er in die maaltijd zit. Het spijt me, maar ik kan niet meegenieten van je bruine rijst met broccoli en tonijn. En als ik überhaupt geïnteresseerd ben in de voedingswaarde ervan, dan kan ik je vertellen dat ik al 15 jaar weet van het bestaan van Google.
Oh, en wat te denken van die vent die graag elk aspect van zijn vakantie met ons deelt. Het is tof om te weten dat je verblijft in een duur hotel, en dat je daar net als in Nederland een strand hebt. Maar geniet je zelf ook net zoveel van je vakantie, als dat het lijkt? Of wil je nog je voldoening halen uit reacties van je ”vrienden”, die je vertellen hoe geweldig je leven wel niet is?
Inderdaad, we delen onze momenten niet slechts om anderen van onze momenten af te laten weten. Social media is een bron van zelfverheerlijking, waarmee we naar anderen signaleren dat we erkenning verdienen. Of het nou met uiterlijk, baan, opleiding, talent, of salaris is, iedereen idealiseert zichzelf wel een beetje op social media. Ik beweer absoluut niet dat dit verkeerd is. Wel stel ik dat we niet ons realiteitsbesef moeten verliezen, en afhankelijk gaan worden van social media om te kunnen genieten van onze ervaringen. Zullen we eens een goed kopje koffie doen?